“Det finns otroliga möjligheter med AI för e-handlare.” Vidar Trojenborg låter säker på sin sak. Han, som har bakgrund som data- och teknikchef på modebolaget Asket, grundade under förra året AI-bolaget Emfas, tillsammans med Rasmus Guterstam och Carl Piehl, som båda har flera års erfarenhet inom programmering på försäkringsutmanaren Hedvig. Enkelt förklarat har trion utvecklat en AI-lösning som automatiserar produktkatalogen åt e-handlare. “Emfas interagerar direkt med e-handelsplattformar, som exempelvis Shopify, och hjälper e-handelsbolag med AI-drivna workflows där de effektivt kan jobba med sin produktkatalog. I korthet handlar det om att ta produktens rådata, förbättra och utöka datan så att den blir säljbar och går att skjuta ut till försäljningskanaler”, säger Vidar Trojenborg till Breakit, i en intervju där alla tre medgrundare deltar. “Så vår vision är att, precis som Shopify tog fram ett sätt för varumärken att skapa webbplatser och e-handelsplattformar, lösa den operativa butikskomplexiteten och automatisera mycket av det manuella arbete man har fått göra hittills”, säger han och berättar att bland kunderna finns bland annat Djerf Avenue, John Henric, Iciw, Aimn och Twistshake, för att nämna några. De tre grundarna träffades långt innan de klev in i techsfären. Rasmus Guterstam och Carl Piehl gick på gymnasiet tillsammans och de lärde känna Vidar Trojenborg när alla tre studerade på KTH. “Efter studierna jobbade jag några år på Asket, och tanken var väl egentligen att efter det gå vidare till att bli managementkonsult. Men så frågade August (Bard Bringéus, medgrundaren av Asket, redaktionens anm.) om jag inte skulle strunta i det och bygga ett bra retailbolag istället”, säger Vidar Trojenborg nostalgiskt. I maj i år, knappt ett halvår efter att tjänsten lanserades, tog uppstickaren in 6,7 miljoner kronor till en värdering på 45 miljoner kronor, pre-money, berättar Vidar Trojenborg. Kapitalet kom från flera ängelinvesterare, däribland ängelsyndikatet Greens Ventures, som är grundat av Dan McCormick (som tidigare var partner på Antler), redan nämnda August Bard Bringéus, Jakob Sazon Dworsky, även han medgrundare av Asket, profilen Mattias Miksche, David Frykman, som till vardags är partner på Norrskens riskkapitalbolag, Patric Blixt, medgrundare av SaaS-bolaget Ingrid, Grebban-grundaren Anton Johansson samt Moon-Suck Song, som driver konsultbolaget Panagora. “Det gick snabbt att resa rundan. Många investerare visade väldigt stort intresse och slutligen kunde vi välja vilka vi ville ha med på cap-table”, säger Vidar Trojenborg, och berättar att grundartrion efter rundan tillsammans äger cirka 90 procent av bolaget. Hur länge räcker kapitalet? “Vår plan är att nå lönsamhet redan vid årsskiftet med en ökande ARR (årligen återkommande intäkter, redaktionens anm.), så vi har inget behov av ny runda för att klara oss fram till lönsamhet”, säger Vidar Trojenborg. Mer än så vill han inte kommentera om vare sig prognosen för nettoomsättningen eller sista raden för 2025. Hur ser ni på konkurrensen? “De som vi främst konkurrerar mot är aktörer som har PIM-system (Product Information Management, redaktionens anm.) som är byggda på helt andra premisser – de är skapade för manuellt, mänskligt arbete, medan det vi gör drivs helt och hållet av AI”, säger Carl Piehl. “Och det blir svårt för de redan etablerade aktörerna att snabbt ställa om deras system till att vara helt AI-drivna.” Vad är er största utmaning just nu? “En stor utmaning just nu är att många e-handlare har många komplexa system, som ofta kräver att det anlitas integrationskonsulter som bygger integrationer med alla system”, säger Carl Piehl. “Det gör det lite svårt om man som oss vill växa väldigt snabbt, för det innebär i sin tur att våra kunder behöver börja komma igång med vår lösning snabbt. Vi vill inte hamna i långa integrationsprojekt”, säger Carl Piehl. Han tillägger att bolaget jobbar med att skapa smidig onboarding så att kunderna ska kunna installera lösningen och köra igång direkt. Rasmus Guterstam tar vid. “Många e-handlare är ganska otekniska, men har ändå ganska komplexa tekniska system. De flesta har inte ens koll på hur de funkar. Så det är en ständig utmaning att få dem att verkligen förstå rent tekniskt vad vi gör”, säger Rasmus Guterstam. Läs mer: Hon tar över Vntrs – sjösätter AI-fabrik som ska bygga en produkt om dagen Läs mer: Piratkopierade böcker för att träna chat-bot – nu tvingas AI-bolaget betala 14 miljarder