Prinsessan Madeleines hudvårdsmärke Minlen, som hon startat tillsammans med det schweiziska skönhetsföretaget Weleda, har fått stor uppmärksamhet (och kritik) inför lanseringen. Först ut som återförsäljare är Lyko och på lördag kommer prinsessan att vara på plats i skönhetsjättens flaggskeppsbutik på Drottninggatan i Stockholm för att kicka igång försäljningen. “Det är nog fler svenskar som känner till Madeleine Bernadotte än Lyko och vi är väldigt glada vi får göra lanseringen av Minlen hos oss”, skriver Lykos kommunikations- och IR-chef Tom Thörnblom i ett mejl till Breakit. KRITIK INFÖR LANSERINGEN Efter att prinsessan Madeleine i mars i år skrev på sitt officiella Instagramkonto att hon skulle lansera ett “generationsöverskridande” hudvårdsmärke (enligt Minlens officiella kanaler: “från bebis till tonåren”) möttes hon av en hel del kritik. Kort sagt handlade det om att det skulle vara opassande av prinsessan att starta ett bolag och tjäna pengar på sin titel. Som svar har prinsessan Madeleine sagt att hon som entreprenör inte använder sig av sin titel och att hon startar varumärket som Madeleine Bernadotte, och inte som prinsessa. Även samarbetet med Weleda, som beskriver sig själva som en tillverkare av “holistisk naturlig kosmetik och antroposofiska läkemedel”, har ifrågasatts. Och att inbjudna journalister inför ett Minlen-event fick en lista med uppmaningar och regler för vad som fick – och inte fick – skrivas om produkterna gjorde inte saken bättre. I en intervju med DI Weekend sa prinsessan Madeleine att hon var beredd på att varumärkessatsningen skulle väcka debatt, men att hon blev “chockad” över mängden kritik. “Jag tyckte det var förvånande att jag som kvinna och mamma nu tar steget in i entreprenörsvärlden inte sågs mer positivt. Min avsikt när jag lade ut informationen på Instagram var främst att berätta om samarbetet med Weleda, inte göra reklam”, sa hon till tidningen. “PLAN MED HOVETS SÄKERHETSAVDELNING” Men helt kan inte Madeleine Bernadotte fly undan hovets inblandning i entreprenörskapets åligganden. När Breakit frågar Lyko hur bolaget garanterar säkerheten i butiken på lördagen får vi svaret att det “finns en plan med Hovets säkerhetsavdelning". “Vår personal har sedan öppningen en stor erfarenhet av att hantera mycket besökare så vi känner oss trygga med att alla besökare kommer få en bra upplevelse”, skriver Tom Thörnblom. Lyko har vid tidigare tillfällen haft kända personer närvarande vid lanseringar i flaggskeppsbutiken. Bland annat lockade, enligt Tom Törnblom, Young Royals-skådespelaren och artisten Omar Rudberg många internationella fans när han släppte Omar Beauty. Vad har ni för förväntningar på eventet och försäljningen? “Minlen har lyckats att skapat stort intresse, inte minst från media så det ska bli roligt och se vilket mottagande produkterna får av konsumenterna”, skriver Tom Thörnblom. LÄS MER: Levt halva sitt liv som influencer – nytt rekordår för Kenza Zouiten LÄS MER: Här är tv-paret Brita Zackari och Kalle Zackari Wahlströms alla bolag – och så går de Vill du ha full koll på de senaste trenderna inom e-handel – och samtidigt nätverka med branschens vassaste aktörer? Då får du inte missa Breakit E-com Day den 24 september i Stockholm. Säkra din plats här!