I skuggan av e-handelsboomen har returhanteringen blivit ett allt större dilemma för bolagen. En retur tar tid, ger ett negativt klimatavtryck och skär in i marginalerna för handlaren som sålt produkten. Teamet bakom Inretrn insåg att det måste finnas en bättre lösning, som gynnar alla parter: ”När Peter Hietala grundade Inretrn 2017 hade han identifierat att returer är en av handelns största kostnader. Förutom den direkta ekonomiska kostnaden, och klimatavtrycket, så återvänder inte 80 procent av alla kunder som har haft en dålig returupplevelse”, berättar Fredrik Hedblom, vd på Inretrn. HELT DIGITALISERAD RETURPROCESS Plattformen som Inretrn har byggt sedan starten digitaliserar hela returresan. Blanketter i lådan är ett minne blott. Kunderna registrerar en oönskad vara i Inretrns returportal, får en QR-kod som scannas hos ombudet, lämnar in returen – och kan sedan följa hela returprocessen. Den missnöjda shopparen kan även välja om varan ska bytas ut, eller returneras med en återbetalning. LÄS MER: Så fungerar Almi Invests investeringar – steg för steg Inretrns praktiska lösning fångade snart Almi Invests uppmärksamhet. ”Vi kom in 2020, när Inretrn behövde kapital för att växla upp sin satsning. Då hade vi följt deras resa under en period och gillade verkligen vad de gjorde. De har en unik lösning som adresserar branschens utmaningar kring returer på ett smart sätt, och vi såg potentialen för både tillväxt och positiv påverkan. Det gjorde beslutet att investera enkelt”, berättar Fredrik Andersson. ”MARKNADEN BLEV MOGEN ATT TA TILL SIG RETURFRÅGAN” Med färskt kapital i ryggsäcken kunde Inretrn inleda nästa fas i bolagets historia, enligt Fredrik Hedblom. ”Runt 2020-2021 märkte vi att vår idé började få fäste ute hos handlarna. Ett par år senare accelererade det rejält, när marknaden var mogen att ta till sig returfrågan på riktigt. Då insåg många bolag att vi satt på en lösning som erbjöd både kostnadsbesparingar och merförsäljningsmöjligheter i returhanteringen”, berättar han idag. > Vi kan ha ärliga och raka dialoger kring bolagets utmaningar och möjligheter. SaaS-lösningens effektivitet går inte att förneka. ”Stadium är en av våra större kunder, och vi har hjälpt dem att sänka sina returkostnader med 76 procent. Tack vare Inretrn kan de nu ta snabbare beslut och välja den mest kostnadseffektiva vägen för returerna”, berättar Fredrik Hedblom. ”ALMI INVEST HAR GJORT DET LÄTTARE FÖR OSS ATT TA NÄSTA KLIV” Under resan mot att bli den ledande aktören inom returer i hela Norden, har Almi Invest alltid varit närvarande som en aktiv partner. ”Almi Invest fungerar som ett bollplank, och vi har regelbundna dialoger med teamet på Inretrn för att diskutera strategi, utmaningar och möjligheter. Almi Invests nätverk har också öppnat en och annan dörr, till potentiella kunder och andra investerare, vilket har underlättat för Inretrn att ta nästa kliv när det har behövts”, säger Fredrik Hedblom. Fredrik Andersson håller med: ”Vi har ett nära och okomplicerat samarbete, med en frekvent och öppen kontakt med bolagets övriga aktieägare, styrelse och vd. Det råder en ömsesidig respekt, vilket gör att samarbetet flyter på väldigt smidigt. Vi litar på Inretrns team och de litar på oss. Den tilliten gör att vi kan ha ärliga och raka dialoger kring bolagets utmaningar och möjligheter”, säger han. ”FINNS INTE SÅ MÅNGA BOLAG SOM GÖR SAMMA SAK” Nu blickar Inretrns team ut mot Europa, och ser Almi Invest som en viktig partner i den vidare expansionen. ”Almi Invest har trott på oss från start. De är enkla att samarbeta med och har alltid litat på att vi ska leverera enligt plan. Nu tittar vi mot att internationalisera vårt erbjudande, eftersom vi ligger långt fram i vårt erbjudande. Det finns inte så många bolag där ute som gör samma sak som Inretrn”, säger Fredrik Hedblom. LÄS MER: Så kan du pitcha ditt bolag till Almi Invest