Det är den längsta konflikten på den svenska arbetsmarknaden i modern tid. Det var för nästan två år sedan, i oktober 2023, som strejken bröt ut efter att facket IF Metall försökt få Teslas svenska bolag TM Sweden att teckna kollektivavtal. Tesla har vägrat och på onsdagen gav till slut statliga Medlingsinstitutet upp försöken att få parterna att enas. “Vi har nått vägs ände”, sa Irene Wennemo, generaldirektör på Medlingsinstitutet. Men det verkar inte som att stridsviljan hos facket har nått vägs ände. Snarare tvärtom. Det finns en anledning till att det har varit lugnt med stridsåtgärder från fackförbundet på senare tid. “Det är så att säga inte så klokt att kasta granater när man fredsförhandlar”, säger Simon Petersson, avtalssekreterare på IF Metall till tidningen Dagens Arbete. “Men nu börjar vi skjuta av de kanoner vi har laddat under ganska lång tid”, fortsätter han. Exakt vilka stridsåtgärder facket planerar vill han inte gå in på, men det kan handla om både åtgärder från IF Metall och andra fackförbund. DET KUNDE FACKET OCH TESLA INTE KOMMA ÖVERENS OM Simon Petersson pekar också ut tre frågor där facket och Tesla inte har lyckats komma överens. Det handlar om årliga löneökningar i nivå med det märke som sätts på den svenska arbetsmarknaden, arbetstidsförkortning och pensionslösningar i nivå med det som finns i kollektivavtalen. “Tesla är helt enkelt inte beredda att tillmötesgå de fundamentala krav vi har på de punkterna”, säger Simon Petersson. Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!