Austin-baserade Julien Khaleghy grundade startupen Serp Apis för att träna en AI-driven kaloriräknarapp genom att ladda ner massor av bilder från Google. I dag finns både Open AI, Meta Platforms, Perplexity och Cursor bland kunderna. Alla använder de Serps Apis verktyg för att scrapa Googles sökresultat så att deras AI-botar ska kunna svara på användares frågor med uppdaterad information. Enligt grundaren består 40 procent av startupens verksamhet av att hjälpa ovanstående AI-jättar, rapporterar The Information. 40 procent består av marknadsförare som använder verktyget för SEO-optimering (de här var majoriteten av kunderna inledningsvis). Resterande 20 procent är blandade kunder, exempelvis banker som använder verktyget för att göra bakgrundskontroller på kunder. Rent praktiskt går skrapningsprocessen till så att Serp Api låtsas vara en vanlig Google-användare genom fejkade webbläsare och en stor mängs IP-adresser. Sökresultaten skrapas, paketeras och säljs sedan vidare till kunder som Open AI. För Open AI och Meta, som båda är Google Cloud-kunder, skulle detta enligt The Information kunna leda till juridiska problem för bolagen. Men Julien Khaleghy uppger att han aldrig blivit kontaktad av Google angående tillvägagångssättet. Tvärtom, menar han, kan Serp Apis skrapning av Googles sökmotor hjälpa techjätten, som i amerikansk domstol dömts för att ha brutit mot konkurrensregler för att upprätthålla sökmotorns monopolställning. För att minska startupens beroende av Google så arbetar Serp Api, enligt Julien Khaleghy, med att bygga ett eget sökindex. För att ha råd att genomföra ett sådant åtagande överväger han, enligt The Information, att börsnotera bolaget. Det finns inga offentliga siffror för Serp Apis omsättning och resultat. Bolaget har, enligt The Information, 35 anställda och har inte tagit in något externt kapital.