Vad har hänt sen sist, är min första fråga när jag ringer upp Akind-grundaren Anna Wallander. “Allt har hänt”, svarar hon efter en stunds funderande.. Akind säljer smycken som ringar, halsband och örhängen – och fram till i vår enbart via sin egen e-handel. I mars tog de ett första steg ut i retail genom ett samarbete med danska återförsäljaren The Jewellery Room. En lansering som, enligt Anna Wallander, redan blivit en succé. Att allt har hänt är kanske en liten överdrift men Akind är ett bolag som trots lågkonjunktur, osäkerhet och ett stigande guldpris (viktigt när man gör guldsmycken) har lyckats växa varje år. Nu omsätter bolaget nästan 33 miljoner kronor och gjorde för första gången någonsin vinst förra året. Den var visserligen blygsam med bara 3000 kronor men vinst är alltid vinst. “Målet när vi märkte att vi var på väg in i lågkonjunktur var att vi skulle gå med plus”, säger Anna Wallander. “Det gör vi nu och vi har fortsatt tillväxt i år också.” Numera är det Tyskland som är bolagets största marknad före Sverige följt av Nederländerna och UK - den marknad som Akind gick in i nu senast i vår. Att sälja lyxprodukter i lågkonjunktur kan låta som en utmaning, men enligt Anna Wallander är det snarare tvärtom. “Konsumenter verkar söka efter något som är mer hållbart – både i kvalitet och i värderingar.” Det var med den ambitionen hon gav sig in i den här branschen. Att bygga något som är hållbart på flera sätt, därför använde Akind redan från början labbodlade diamanter, något som har exploderat de senaste åren. Labbodlade diamanter har på bara några år gått från nisch till mainstream. 2025 uppskattas de stå för 20–25 procent av den globala smyckesmarknaden, och i USA är numera hälften av de diamanter som används i förlovningsringar framtagna i labb istället för uppgrävda ur jorden. Att de är billigare är också en fördel. “För oss var det självklart. Kvalitet och design är det vi bedöms på först – men vi vill också bidra till en mer hållbar smyckesindustri.” Just därför har de även successivt ökat guldhalten i våra smycken. “Vi har gjort smyckena lite tyngre, mer gedigna. Det är något kunderna verkligen uppskattar, trots en väsentlig prisökning som resultat." Var ser du Akind om 10 år? “Vi vill bygga ett internationellt smyckes varumärke som om 10 år omsätter en halv miljard. För att nå dit planerar vi att på sikt ta in kapital och gasa ytterligare. Vi kommer alltid ha fokus på e-handel, men jag tror också att vi finns i butiker runt om i världen”. På bordet ligger nämligen diskussioner om ett större kliv ut i retail – men några färdiga planer vill Anna Wallander inte avslöja ännu. Hon är fortfarande största ägare i bolaget men på ägarlistan finns och bland annat Fredrik Palm, tidigare vd på Desenio och entreprenören Alexander Hars. Vill du ha full koll på de senaste trenderna inom e-handel – och samtidigt nätverka med branschens vassaste aktörer? Då får du inte missa Breakit E-com Day den 24 september i Stockholm. Säkra din plats här! Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!