De senaste åren har varit riktigt kämpiga för e-handlaren CDLP (förkortning av Un Cadeau de la Providence). Efter starten 2016 hajpades underkläderna rejält och grundarna Andreas Palm och Christian Larson gick tidigt ut med att de siktade mot att snabbt bli ett miljardbolag. I början av 2024 rapporterade Breakit att de samlade förlusterna uppgick till drygt 85 miljoner kronor och för att säkra likviditeten gick de befintliga ägarna in med mer kapital. I år har CDLP för första gången varit lönsamma på ebitda-nivå (rörelseresultat före avskrivningar), skriver Andreas Palm i ett inlägg på Linkedin. Och resan dit har inte varit lätt, enligt honom. “Sanningen är att de senaste åren tagit hårt på min mentala hälsa. Jag mår mycket bättre nu, men jag vet att många grundare fortfarande kämpar. Så, kolla av läget med dina kollegor, öppna upp, sträck ut en hand och be om hjälp när det behövs”, skriver han. KÄNDISTÄT ÄGARLISTA Till en början riktade CDLP in sig på att sälja kalsonger av miljövänlig lyocell, med sedan dess har utbudet breddats till en rad basplagg för både kvinnor och män. Bland investerarna finns en lång rad kända namn. Här är några exempel: Kinneviks ordförande Cristina Stenbeck, Klarna-grundarna Niklas Adalberth och Sebastian Siemiatkowski (via investmentbolaget Flat Capital), skådespelerskan Alicia Vikander, modeprofilen Emilia de Poret, regissören Jonas Åkerlund och finansmannen Patrik Brummer. “ALLT FÖRÄNDRADES 2022” Det senaste räkenskapsåret var förlängt till 15 månader och avslutades i mars förra året. Omsättningen uppgick under perioden uppgick till 118 miljoner kronor och förlusten blev 38 miljoner. “Vi gick in i året med långt högre prognos för omsättning än vad vi lyckades uppnå, och trots att vi skar i kostnader hann vi inte ställa om kostnadskostymen tillräckligt snabbt”, sa Andreas Palm till nyhetssajten Habit och att bolaget skulle bli lönsamt våren 2025. I sitt inlägg på Linkedin skriver Andreas Palm att makroläget runt 2016, där CDLP drog igång, var ett av de mest gynnsamma i modern historia. “Från 2016 till 2021 nådde vi milstolpe efter milstolpe. Under 2021 växte vi nästan 100 procent, jämfört med föregående år även om en ekonomisk avmattning började synas”, skriver han och fortsätter: “Sen kom 2022 – och allt förändrades.” Rysslands invasion av Ukraina, räntehöjningarna, lågkonjunkturen och konsumenternas sinande plånböcker resulterade i att CDLP fick halvera personalstyrkan för att kapa kostnader och försöka vända till lönsamhet. Under sommaren har bolaget, enligt grundaren, äntligen gått med vinst. “Vi har väntat länge på det här ögonblicket. Det hade inte varit möjligt utan vårt teams outtröttliga engagemang och våra investerares tro på oss”, skriver Andreas Palm. Grundaren har tidigare sagt att CDLP siktar mot att nå miljardomsättning efter 2030. LÄS MER: Cristina Stenbeck och Sebastian Siemiatkowski satsar på CDLP – siktar på lönsamhet i år Vill du ha full koll på de senaste trenderna inom e-handel – och samtidigt nätverka med branschens vassaste aktörer? Då får du inte missa Breakit E-com Day den 24 september i Stockholm. Säkra din plats här!