Bolag som anställer stora volymer personal, till exempel inom handel och logistik, lägger mycket resurser på att screena kandidater. Det problemet vill Stockholmsbolaget Hubert lösa med sin AI-plattform som automatiskt genomför och utvärderar anställningsintervjuer dygnet runt, "24/7". Enligt bolaget kan deras lösning spara upp till 80 procent av en rekryterares tid och samtidigt leda till fem gånger bättre träffsäkerhet i urvalet. Det har fått jättar som Coop, Securitas och Manpower Group att nappa och bli kunder. Nu tar Hubert in 28 miljoner kronor i en såddrunda för att accelerera produktutvecklingen och expansionen. Rundan leds av riskkapitalbolaget Spintop Ventures, men backas också av tunga namn med Bonnier-koppling: Jakob Tolleryd, ordförande i Bonnier Capital, Peder Bonnier, vice ordförande i Bonnier Group, och Joen Bonnier, styrelseledamot i Bonnier Capital. ”Hubert sätter en ny global standard för rättvis, datadriven anställning”, säger Peter Carlsson, partner på Spintop Ventures, i en kommentar. Hubert omsatte förra året 6,7 miljoner kronor med en förlust på 4,3 miljoner kronor enligt Di. Bolaget uppger dock nu att de är lönsamma, och målet för 2025 är aggressiv tillväxt på över 400 procent. ”Den här investeringen ger oss medel att accelerera vår produktutveckling och ta tillvara på möjligheterna som ligger framför oss. Vi revolutionerar storskalig rekrytering för våra kunder och gör det lönsamt, med rättvisa och transparens i kärnan”, säger Fredrik Östgren, vd och medgrundare av Hubert, i en kommentar. För transparens skull: Bonnier äger 30 procent av Breakit. LÄS MER: AI tar över rekryteringen – här är svenska uppstickarna som satsar