Att svenskar verkar vara bra på att göra spel, och dra in rejält med pengar på dem, har bevisats om och om igen. Det mest kända exemplet är såklart Minecraft men ett annat är den Skövde-baserade spelstudion Stunlock. Efter ett par kämpiga år i slutet av 2010-talet, då kinesiska jätten Tencent räddade bolaget genom att skjuta in kapital, blev det helt annorlunda 2022. Då släpptes deras vampyrspel “V Rising” i en early access-version och det sa bara BOOM. På en vecka såldes 1 miljon spel, och omsättningen på helåret kunde summeras till 339 miljoner kronor med en vinst före skatt på 213 miljoner kronor. Efter ett mellanår 2023 med en omsättning på 125 miljoner kronor och en vinst på 11 miljoner kronor, sa det BOOM en gång till. Även 2024 blev ett riktigt kanonår för spelstudion från Skövde. Den fulla versionen av V Rising lanserades, den här gången inte bara på PC utan även på Playstation. Det fick omsättningen att rusa igen. Hela 416 miljoner kronor lyfte den till och vinsten före skatt hamnade på 216 miljoner kronor, en vinstmarginal på över 50 procent. “Även om spelet var ute sedan tidigare blir signalvärdet att det är fulländat”, säger Filip Wannerskog, finanschef på Stunlock, till Dagens Industri. Totalt har V Rising, där du alltså är en vampyr, sålts i över 5 miljoner exemplar. “Vi vore galna om vi skulle säga att vi förväntat oss det här, det är såklart jättekul”, säger Filip Wannerskog. Trots denna succé och en kassa på nästan 400 miljoner kronor blir det ingen utdelning till ägarna. “Ger man sig in i spelbranschen bara för att tjäna pengar är det av fel anledning, vi gillar att göra spel och pengarna vi drar in vill vi ha för framtida utveckling”, säger finanschefen. “Vi satsar långsiktigt”, tillägger han. Tencent äger strax över 70 procent av bolaget, resten ägs av personalen. Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!