“Ditt konto har blivit inaktiverat.” Först trodde Victor Linnér, komiker och tidigare mångårig programledare i P3, att mejlet med budskapet var fejk. Men när han genast öppnade Instagram-appen, där han möttes av samma besked, förstod han att det var sant. “Det stod att jag brutit mot ‘communityreglerna’, mer specifikt än så var det inte”, säger han när Breakit ringer upp. Snabbt tryckte han på funktionen “överklaga” som dök upp på skärmen, men utan framgång. “Jag möttes av en text där det stod att jag fortfarande bryter mot reglerna. Det fanns ingen länk eller uppgifter för att få hjälp av Meta.” Det egna Facebook-kontot, som var kopplat till Instagram-kontot, blev också avstängt. Men det fick han tillbaka så fort han skickade in en överklagan tillsammans med en kopia av sitt id-kort. För att sedan få tag i Instagrams kundtjänst signade han upp sig på Meta Business, alltså ett verktyg som Meta erbjuder företag som finns på plattformen. Genom det fick han tillgång till en supportfunktion, där han kunde beskriva sitt problem. På den vägen fick han kontakt med techjättens callcenter i Indien. “Personen jag fick prata med ställde lite frågor och bekräftade nästan direkt att jag inte hade brutit mot några regler och att allt var ett misstag gjort av företagets AI.” Victor Linnér fick fylla i flera formulär som skickades vidare inom Meta, berättar han. Det skulle visa sig bara vara början av en lång process. Efter många samtal fram och tillbaka med sex olika personer, under loppet av nästan en månad, pendlade profilen mellan hopp och förtvivlan. Under ett av samtalen bekräftades att problemet var löst och att kontot skulle aktiveras den 15 augusti, omkring tre veckor efter att kontot inaktiverades. Men när dagen kom hände inget. Samtalen till callcentret fortsatte. Till slut blev han uppringd en sista gång. “De beklagade och sa att de har gjort allt de kan, men att de inte hade makten över den AI som kontrollerade inaktiveringen, vilket är helt sjukt.” ANVÄNDARE KLAGAR Han är inte ensam om frustrationen. I juni i år rapporterade nyhetssajten Techcrunch att Instagram-användare höjer arga röster över att felaktiga spärrningar eller avstängningar av konton på plattformen ökar. Misstankar riktas många gånger mot AI, men utan bevis. Problematiken fortsätter när, i alla fall vissa, inte får svar av Meta när de överklagar. Andra menar att de inte lyckas få direktkontakt med techjätten för att få hjälp. Ytterligare ett exempel är högstadieläraren Megan Conte, baserad i Vaughan, Kanada. Enligt hennes egen utsago förlorade hon tillgången till sitt Instagramkonto efter att hon felaktigt anklagats av Meta för att ha lagt ut material som bland annat skildrade barnexploatering, vilket kanadensiska public service-bolaget CBC rapporterade tidigare i augusti. Även Techcrunch skriver att Instagram-användare menar att de blivit felaktigt avstängda till följd av allvarliga överträdelser, bland annat exploatering av barn. Sajten rapporterar även att det inte endast är privatpersoner utan även bolag som använder sig av plattformen och som råkat ut för felaktig avstängning. Det tog Megan Conte flera dagar att få tag på en människa på Meta, men inte ens då återställs kontot. Däremot fick hon tillbaka det – samt en ursäkt av techjätten – efter att CBC kontaktade Meta angående situationen. Om det var AI som låg bakom avstängningsbeslutet är oklart. Public service-bolaget skriver även att en talesperson för techjätten inte har velat kommentera till vilken grad de sociala plattformarna använder sig av AI för att moderera inlägg. CBC skriver också att techjätten inte sett att antalet kontot som felaktigt stängs av har ökat. BEROENDE AV PLATTFORMEN Tillbaka till Victor Linnér, som byggde upp följarskaran på det numera inaktiverade Instagram-kontot under många års tid. “Genom det kontot marknadsförde jag mitt varumärke och informerade om kommande shower och biljettsläpp. Så det här påverkar mig extremt mycket.” I desperation skapade han ett nytt konto på plattformen tidigare i veckan, i ett försök att nå ut till tidigare följare och bygga upp följarskaran igen. “Jag ska ut på turné snart och biljetterna släpptes häromdagen. Men det nya kontot har såklart än så länge betydligt färre följare än förut” säger han och berättar att han tidigare hade mer än 15.000 följare, men att han nu är nere på 800. “Det är helt otroligt att en app som vi för tio år sedan använde för att på kul lägga ut bilder på mat nu styr huruvida vi kan ha en karriär inom underhållning.” Varför valde du att starta ett nytt kontot och stanna kvar på plattformen efter allt som har hänt? “Det är en jättebra fråga. Svaret är tyvärr att vi lever i en tid där följare på sociala medier, särskilt Instagram och Tiktok, är en valuta. För mig är det den främsta möjligheten att nå ut till människor och sälja biljetter”, säger Victor Linnér. “Det är så världen ser ut och man måste anpassa sig därefter. Syns man inte så finns man inte, och det är tydligare nu än någonsin. Det är jättesorligt.” Breakit har sökt Meta. Läs mer: Miljoner Whatsapp-konton raderade – misstänks ha koppling till kriminella Läs mer: 24-årige Matt Deitke får 2,4 miljarder för att jobba på Meta: “Bygger ett elitlag” Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!