Det är i rapporten "Telefonförsäljning – en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod" som Konsumentverket förslår ett generellt förbud. Rapporten lämnades över till regeringen på onsdagen och där konstateras att missnöjet med telefonförsäljare är stort och att "i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon". I första hand föreslås ett förbud och i andra hand ett så kallat opt-in-system som innebär att försäljningssamtal är tillåtna endast till konsumenter som i förväg har klargjort att de är positiva till att bli uppringda. "Telefonförsäljning berövar konsumenten initiativet och kontrollen över både vad som ska handlas och när det ska ske. Konsumenten överrumplas och möter oförberedd en angelägen säljare som oftast bara har en enda produkt att sälja. Affärsmetoden är problematisk i sin grundkonstruktion och förutsättningarna att ta till sig information och begrunda sina behov är undermåliga, oavsett om regelverket följs eller inte", säger Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverketm i pressmeddelandet.