På 80-talet var det en högtidsstund. På måndagar kl 18.45, precis efter Björnes Magasin, var det dags för Lilla Sportspegeln. Lett av någon från det riktiga, stora Sportnytt leddes tittarna till olika idrotter som alltid involverade ungdomar. Ibland hade man tur och någon sportstjärna kom på besök och tävlingen bestod ofta i att kasta små bollar i lite större hål. Allt följt av antingen en kort film med Tom & Jerry eller klassikern Bo A Orm. Det här var så klart länge sen och sättet som ungdomar konsumerar nyheter om idrott har radikalt förändrats. En som har lyckats fånga upp de nya trenderna är Tim Rangström som driver Sporttouchen. Med sina korta, som det nya formatet kräver, filmer har han förmedlat sportnyheter, kanske mest inriktat på fotboll via Tiktok, Instagram och Youtube. “Vi vill bli det nya Lilla Sportspegeln och prata om sport på ett nytt sätt.” Det är snabbt, rappt och väldigt långt från Agne Jälevik och Artur Ringart (för de som minns) och konceptet har verkligen blivit en succé. Med nästan 400.000 följare på Tiktok, och över 100.000 på både Instagram och Youtube har Sporttouchen blivit en grej som det pratas om på skolgårdar och i omklädningsrum. Och allt började faktiskt i Frankrike. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/b304e5156c715c014c56c1e105bf4b98.jpeg] Tim Rangström tillsammans med medgrundaren Charles Faro. Foto: Press Där pluggade Tim Rangström journalistik och träffade Charles Faro. De båda insåg snabbt att de delade en kärlek till sport och till sociala medier och grundade tillsammans Sportouchen. På den vägen är det. “Vi vill ligga mellan de stora tidningarna och entertainment”, säger Tim Rangström. “Jag är ju journalist i grunden så vi försöker att granska saker på ett journalistiskt sätt”. SPORTTOUCHEN SKA DUBBLA OMSÄTTNINGEN I ÅR Men det är inte bara i lajks, visningar och följare som det går bra för Sporttouchen. I reda pengar går det också bra. Förra året omsatte bolaget bakom satsningen 4,8 miljoner kronor och gjorde en vinst på 700.000 kronor. I år siktar de på att dubbla omsättningen med fortsatt lönsamhet. I dagsläget har organisationen vuxit till 4 personer och det kan bli fler inom kort. “Det har varit lite ovant att sätta på sig chefshatten och lära sig allt om ekonomi och företag och så vidare, men samtidigt väldigt roligt.” Bolaget jobbar också med olika typer av event och snart är det dags för det största de någonsin har gjort. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/1007d72ae23146b451f3c003176dc2c4.jpeg] Sporttouchen har bokat 3Arena för en kändismatch. Foto: Press Den 4 oktober har Sporttouchen hyrt 3Arena som vanligtvis huserar de allsvenska lagen Hammarby och Djurgården för en match mellan två kändislag. I det ena laget kommer svenska kändisar med gamla sportprofiler som Caroline Seger och Anders Svensson, med flest landskamper någonsin, spela. De möter ett norskt kändislag med Melodifestivalvinnarna Marcus och Martinus i spetsen. 10.000 biljetter har redan sålts till arrangemanget som dessutom kommer att sändas på Disney Plus. “Vi gjorde ett liknande arrangemang i Finland och det var så lyckat att vi kände att vi kunde göra det större”, säger Tim Rangström. Förutom fotboll blir det mängder med kringarrangemang. “Utan att säga för mycket kommer vi att bygga upp en scen, så det kommer att hända grejer”. Vad tror du har gjort att ni har lyckats så bra? “Jag tror att det är autenciteten, vi är alltid på plats och vi är oss själva”, säger Tim Rangström. “Sen är vi väldigt våghalsiga och ambitiösa”. Var ser du Sporttouchen om 10 år? “Oj, tio år är en lång tid, jag brukar försöka se två tre år framåt. Men då hoppas jag att vi har slagit oss in bland de stora sportplattformarna, det finns otroligt mycket potential i det här.” Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!