Den börsnoterade e-handelskoncernen Online Brands rapporterar en kraftig tillväxt på 25,9 procent under det andra kvartalet 2025. Nettoomsättningen landade på 98 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 78 miljoner kronor under motsvarande kvartal 2024. Mycket handlar dock om de förvärv som gjorts under perioden. I april i år köpte Online Brands Linnéa Sweijers möbelföretag Reforma och några månader innan dess köptes outdoor-bolaget Getcamping. “Utvecklingen under perioden april - juni resulterade i vår högsta omsättning någonsin, vilket understryker effekten av våra strategiska satsningar och vår växande marknadsposition”, säger Magnus Skoglund i en vd-kommentar. I juni förvärvades även spraytan-bolaget Tanrevel, som tidigare ägdes av EQT-grundaren Conni Jonssons investmentbolag Qarlbo. Det förvärvet genomfördes efter perioden och har inte påverkat den här kvartalsrapporten. Den organiska online-tillväxten landade på 6,2 procent. I början av året berättade Online Brands ordförande och storägare David Rönnberg att målet är att få koncernen att växa till en omsättning på över 1 miljard kronor och att rörelsemarginalen före av- och nedskrivningar ska ligga på 10 procent. Under 2025, 2026 och 2027 är planen att koncernen ska förvärva två förvärv om året. Det är en bit kvar dit. Rörelseresultatet under det andra kvartalet blev minus 9,7 miljoner kronor. Ebitda-resultatet, alltså rörelseresultatet före avskrivningar, blev minus 4,7 miljoner kronor. Ebitda-marginalen blev under kvartalet minus 4,8 procent. Under det andra kvartalet har Online Brands, enligt Magnus Skoglund, genomfört ett “omfattande effektiviseringsarbete” för att på sikt försöka nå långsiktig lönsam tillväxt. “Kvartalets justerade EBITDA uppgick till minus 0,9 miljoner kronor, vilket vi absolut inte är nöjda med men Q2 är också koncernens säsongsmässigt svagaste kvartal sett till lönsamhet.” Under helåret 2024 landade omsättningen på 365 miljoner kronor.