“Ett tufft år.” John Ekström, medgrundare och vd på John Henric, är tydlig när han blickar tillbaka på 2024. Den Malmöbaserade e-handlaren, som riktar in sig på vad bolaget självt kallar för tidlöst och elegant herrmode, har nyligen stängt böckerna för fjolåret. Nettoomsättningen uppgick till nästan 230 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 4,2 miljoner kronor. Det kan jämföras med året innan, då nettoomsättningen landade på 209 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 3,5 miljoner kronor. “Vi fick verkligen kriga. Det var tydligt på alla våra marknader att kunderna fortfarande höll hårt i plånboken. Men vi lyckades ändå fortsätta gå med vinst och öka försäljningen”, säger entreprenören, som grundade bolaget tillsammans med Nicklas Nordbergh år 2008. STARKT 2025 FÖR JOHN HENRIC Hittills i år har det gått betydligt bättre för företaget, som förutom den egna e-handeln har slagit upp dörrarna till flera egna butiker, senast i London, England. Mellan januari och juli i år rusade försäljningen med 30 procent, jämfört med samma period året innan, berättar vd:n. “Det var fortsatt tufft under det första kvartalet, men efter det har det lossnat mer och mer. Det hårda jobbet med att ta fram rätt kollektioner till rätt pris, och att skapa en effektiv organisation, som vi jobbat väldigt mycket med de senaste tre till fyra åren, börjar ge resultat och varumärket är starkare än någonsin.” Rörelseresultatet har också fått en skjuts och har ökat med 360 procent under de första sju månaderna i år, jämfört med samma period i fjol. Med det sagt uppgår rörelseresultatet hitiils i år till cirka 7 miljoner kronor, enligt John Ekström. “En sån här utveckling har vi inte sett sedan ruschen under pandemin, och det var verkligen en gyllene era för oss”, säger han. Varumärket växer även på sociala medier, enligt vd:n, och nu uppgår antalet följare på Instagram till 162.000. GÅR INTE ATT TA DET LUGNT Men även om livet verkar leka för bolaget pustar John Ekström inte ut. “De senaste tre åren har man många gånger känt att en vändning i fråga om makroläget är på väg. Men så har det inte riktigt blivit någon av de gångerna. Nu har vi lärt oss att vara otroligt ödmjuka – något mycket oväntat, med stor påverkan, kan slå till snabbt.” “Men så länge inget exceptionellt händer i världen i höst kommer vi att göra ett riktigt fint år i år, vilket är särskilt kul i och med att konjunkturen är som den är och att många andra aktörer har det kämpigt.” Det finns många andra aktörer inom ert område. Hur gör ni för att förbli relevanta i en konkurrensutsatt bransch? “Idag har vi en bredd bland kollektionerna och erbjuder såväl kostymer som basplagg, i hög kvalitet till ett relativt lågt pris. Det kanske är ett tråkigt svar, men det är verkligen något som vi har jobbat med att uppnå under många år utan att ge upp”, säger John Ekström. Det pratas mycket om kroppsideal, och om vad som är sunt och osunt. Modellerna i er e-handel har i princip samma kroppsform. Hur ser ni på ert ansvar att vara mer inkluderande, särskilt nu när ni växer? “Vi har inte fått någon feedback från våra kunder att de vill att modellerna ska ha olika typer av kroppsformer. Så jag känner inte att det är ett problem”, säger John Ekström. “Vi fokuserar på att vara mer inkluderande bland modellerna i fråga om etnicitet, och tycker att det är viktigt att jobba med modeller med olika ursprung, från olika delar av världen.” John Henric backades av Eequity under 2022 och tog då in 70 miljoner kronor. Sedan dess äger riskkapitalbolag cirka 20 procent av e-handlaren medan grundarduon äger omkring 80 procent. Läs mer: Beige rapport från Boozt: “Mötte ökat motstånd” Läs mer: Blunder avslöjar storaffär – Eequity nära köp av Prisjakt Vill du ha full koll på de senaste trenderna inom e-handel – och samtidigt nätverka med branschens vassaste aktörer? Då får du inte missa Breakit E-com Day den 24 september i Stockholm. Säkra din plats här! Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!