AI-juristen Legora har sedan starten 2023 snabbt vuxit fram som ett av Sveriges hetaste techbolag. I maj i år stod det klart att bolaget säkrat omkring 800 miljoner kronor i en kapitalrunda där bolaget värderades till cirka 6,5 miljarder kronor. I en intervju i podden 20VC med Harry Stebbings berättar grundaren och vd:n Max Junestrand bland annat om hur bolaget ska vinna fajten mot amerikanska konkurrenten Harvey, trots att de drog igång senare och har tagit in betydligt mindre riskkapital. En av dessa faktorer är den vinnarmentalitet som han menar genomsyrar bolaget. En kultur så stark att han som ledare ibland måste agera bromskloss. "När det kommer till att bygga en kultur som levererar, säljer, bygger och marknadsför, vill du ha människor som du nästan måste gå fram till och säga: 'Du, du måste gå hem. Du måste sova och komma tillbaka imorgon så fortsätter vi'.” TESTAR NYFIKENHETEN Längs vägen har han tvingats lära sig den hårda vägen om vad som faktiskt skapar ett framgångsrikt team. De tidiga misstagen ledde till några av Max Junestrands tuffaste beslut som ledare när chefer som inte passade in fick lämna efter en kort tid på posten. Problemet var att han initialt anställde baserat på imponerande CV:n snarare än på potential och hunger. "Du försöker anställa för Y-axeln, alltså var någon är idag, och inte för lutningen på deras kurva, och jag brände mig på det ett par gånger. Jag gjorde misstaget att ta in chefer med idén att 'gör bara om det du gjorde på ditt gamla företag'. Men det fungerar inte, för ingen av dem har jobbat på ett AI-bolag som växer 10x per år”, säger han i podden. Den insikten ledde till en omställning av rekryteringsprocessen. Istället för att fokusera på vad en kandidat har gjort, fokuserar han nu på vem personen är och vad som driver dem. För att inte riskera att begå samma rekryteringsmisstag igen har han tagit fram ett test som ska lyckas identifiera om kandidaten har just den nyfikenheten som eftersöks. I poddintervjun förklarar han hur det går till. "Du ber dem att helt enkelt ta upp sin telefon och visa de saker som de är nyfikna på just nu. Därefter frågar jag: 'När var senaste gången du verkligen nördade in dig på något, och berätta om det?' Och du bara ser det i deras ögon – de blir intellektuellt och emotionellt engagerade. Vad som sedan händer när de kommer in i bolaget är att de får samma gnista i ögonen för Legora och för det vi bygger”, säger han och fortsätter: “När du bygger ett team på det sättet känns det inte som ett jobb för folk, det känns som att vi är på ett gemensamt uppdrag. Det är lite som en sekt, men jag tror du måste bygga en sektliknande kultur när du skalar så här snabbt”. LÄS MER: Superhjältar, pengarullning och smarta trick – så ska Max Junestrand nå miljarden LÄS MER: Het debatt om 9-9-6-trenden: “Work-life balance inte realistiskt”