“Vi saknade ett community för kaffenördar och en plattform med all information om kaffe och olika bönor på ett och samma ställe.” Hanna Bergqvist Jackson befinner sig hemma i Malmö när Breakit ringer upp. Det har bara gått åtta månader sedan hon klev in som medgrundare på Roastguide, som utvecklar en app som gör precis det som hon beskriver i citaten ovan. Idén kom ursprungligen från pojkvännen Martin Lichstam, som började utveckla appen redan i slutet av 2023. “Vi är båda väldigt kaffeintresserade och vill bygga något av hög kvalitet. När Martin berättade om idén kände jag att det här verkligen hade potential”, säger hon och beskriver applikationen som Kinnevikbackade Vivino, fast för kaffe istället för vin. “Användare kan antingen ta en bild på ett kaffepaket man vill veta mer om, alltifrån var bönan har odlats till smaker, betyg och omdömen. De kan också lämna egna omdömen och följa andra användare.” Appen lanserades för första gången i slutet av 2023, men då under ett annat varumärke och med ett begränsat antal funktioner. Ett år senare, i december 2024, byttes namnet till Roastguide. Ytterligare några månader framåt, under våren i år, lanserades fler nya funktioner för användarna. NY RIKTNING I KARRIÄREN Men Hanna Bergqvist Jackson har inte alltid varit i startup- eller kaffesvängen. 2008 flyttade hon till New York där hon tog juridikexamen, för att sedan inleda karriären på advokatfirman Nixon Peabody. Några år senare flyttade hon till Ottawa, Kanada, när hon anställdes som juridisk rådgivare på Shopify. 2018 återvände hon till hemlandet Sverige, och fortsatte jobba på e-handelsplattformen därifrån. Slutligen lämnade hon även det bolaget och jobbar från och med början av 2025 heltid med Roastguide. Martin Lichstam har också sin bakgrund i tech-branschen och har erfarenhet både från mindre startups och större internationella spelare som Apple och Twilio. Paret jobbar numera heltid med att utveckla bolaget. Idag har appen omkring 3000 användare, varav den största majoriteten har tillkommit de senaste sex månaderna, efter att det nya varumärket lanserades. "Användarantalet har ökat med 300 procent under det senaste halvåret, och vi hoppas på att tillväxten ska fortsätta i samma takt framöver”, säger Hanna Bergqvist Jackson. Hittills i år har bolaget ingen omsättning, med ett rörelseresultat på cirka minus 7000 kronor, enligt Hanna Bergqvist Jackson. Vad resultatet väntas landa på när året summeras är ännu oklart och beror på om bolaget hinner implementera premiumtjänster i appen, menar hon. Hur gör ni för att hålla nere kostnaderna? “Vi betalar ju ingen förutom oss. Martin är den enda utvecklaren vi har och han har kodat hela appen. Vi har inte heller lagt pengar på marknadsföring, utan växer organiskt. Det enda som egentligen kostar är lagring av data, som är en väldigt låg kostnad”, säger hon och berättar att paret lever på eget kapital sedan tidigare och att verksamheten finansieras helt med egna medel. Hur ska ni göra för att öka antalet användare, om ni inte marknadsför er? “Vi jobbar mycket med att bygga community, både i appen där användare kan följa andra användare eller se när de har lämnat ett omdöme, men även på sociala plattformar som Discord”, säger Hanna Bergqvist Jackson. Hur ser affärsmodellen ut? “Vi har flera alternativ som vi undersöker just nu, och sannolikt väljer vi inte bara en av dem.” Dels samlar bolaget in stora mängder data om kaffe. “Det handlar om alltifrån ursprung och processmetoder, till pris, vikt, smakprofiler och konsumenters omdömen globalt, säger hon. “Vi ser till exempel en möjlighet att ta fram rapporter kring trender och konsumentbeteenden, något som kan vara värdefullt för större aktörer.” NÄSTA STEG Bolaget ser även över hur rosterier kan marknadsföras mot en avgift och synas i appen. I tillägg planerar duon att innan årets slut erbjuda flera premiumtjänster i appen. “Vi vet vad varje användare gillar och när deras kaffe börjar ta slut. Med hjälp av AI kan vi föreslå och beställa nästa kaffe som matchar deras smak, så att det levereras hem innan det gamla paketet är slut.” Hur ser ni på konkurrensen? “Det finns konkurrenter som har olika delar av marknaden. Dels finns det appar för hembryggning, så kallade ‘brew timer appar’, dels finns det sidor som samlar data om olika kaffesorter. Roastguide samlar allt detta i en och samma app, och det är vi ensamma om.” Vilken är er största utmaning just nu? “Den största utmaningen är tid och på sikt lönsamhet. Vi är ett team på två som gör allt och dygnet har bara 24 timmar”, säger Hanna Bergqvist Jackson. Du säger att ni siktar på att bli ett Vivino, fast för kaffenördar. Vad har ni för strategi för att lyckas med det? “Vi vet att värdet för den större marknaden ligger i antalet betyg och omdömen. Vi vet också att det är de genuint kaffeintresserade som ger betyg och skriver omdömen. Därför bygger vi en riktigt grym app för och tillsammans med kaffecommunityt.” Hur länge kan ni fortsätta växa genom egna medel? Kommer ni att behöva ta in extern finansiering? “Vi har en del runway kvar men det är möjligt att vi kommer att ta in en investering på sikt. Att vi inte har sökt investering hittills är ett medvetet val eftersom vi velat fokusera på att bygga en så bra produkt som möjligt långsiktigt, och inte på mer kortsiktig lönsamhet”, säger hon. “Men hittar vi någon som delar vår vision och kan hjälpa oss att accelerera så är det absolut ett alternativ.” Läs mer: Därför blir kaffe dyrare – rekord för e-handlaren Nybryggt Läs mer: Schyssta villkor har gjort Lykke Kaffegårdar till techfolkets favorit-kaffe: "Lite coolare" Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!