Hälsobolaget Zinzino är ett så kallat MLM-bolag (multilevel marketing) som säljer bland annat kosttillskott och olika tester till konsumenter via ett nätverk av återförsäljare. Bolaget är börsnoterat och har efter en kraftig uppgång de senaste åren blivit lite av en småsparsfavorit. Antalet aktieägare har det senaste året ökat med 100 procent och aktiernas totala börsvärde har ökat till 9 miljarder kronor. Nu rapporterar Finansmagasinet EFN att flera myndigheter flaggar för att Zinzino uttrycker sig på ett icke godkänt sätt i sin marknadsföring. Enligt Miljöförvaltningen använder sig Zinzino av "otillåtna hälsopåståenden" om kosttillskottet ZinoBiotic+ och måste, för att slippa böter, ändra ett antal formuleringar. Förra året fick Zinzino betala 150.000 kronor i vite på grund av bristande och felaktig information om andra produkter, skriver EFN. Det finns, enligt EFN, även flera pågående ärenden mot Zinzino hos Konsumentverket. Bland annat anklagas bolaget för “aggressiv marknadsföring” och att Zinzinos marknadsföring via partners på sociala medier får det att låta som att produkterna kan “bota” exempelvis allergier, astma, cancer och Alzheimers sjukdom. Det kan de inte. Konsumentverket kritiserar även de tester som Zinzino säljer. Myndigheten överväger, enligt EFN, att inleda en rättsprocess mot bolaget. “Marknadsföring får inte skrämma upp folk. Konsumenter ska inte behöva känna oro och rädsla, det är en grundregel. Om det är applicerbart här är precis vad vi tittar på, för att avgöra om det ska leda till en rättsprocess, säger Kristofer Johannesson, biträdande konsumentombudsman, till EFN. Zinzinos vd Dag Bergheim Pettersen säger till EFN att bolaget ändrat påståendena om produkterna utefter Miljöförvaltningens beslut och att de även hanterat Konsumentverkets anmärkningar. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.