Akne är kanske den mest förekommande plågan för tonåringar och uppåt. En irriterande finne dyker ofta upp precis innan skolfotograferingen, den där nervösa dejten eller när du ska ta ett nytt bylinefoto. Men precis som så mycket annat är faktiskt en finne inte något att skämmas över. Det har grundartrion bakom Common Clouds tagit fasta på. Maria Ahlgren, Cajsa Horn af Åminne och Helena Radelius har alla lång erfarenhet av hudvårdsmarknaden och har lyckats karva ut en egen liten del av den enorma marknaden för sig själva. Genombrottet blev deras molnformade plåster som man sätter över en finne för att bli av med den. De blev virala och sedan dess har de lanserat fler hudvårdsprodukter med fokus på akne och att avstigmatisera problemet. När vi tittar på deras senaste årsredovisning visar det sig i hårda, kalla siffror att det går ganska så bra. COMMON CLOUDS NÄSTAN DUBBLAR OMSÄTTNINGEN Omsättningen ökar från 10 miljoner 2023 till 18 miljoner samtidigt som vinsten går från 169.000 kronor till 862.000 kronor. “Vi har har en bra och tydlig nisch och har flera produkter som vi har lyckats komma vidare med”, säger Cajsa Horn af Åminne. “Vi vill vara the go to place för akneprodukter”. När jag var ung var många akneprodukter kliniska, ni har valt en lite annan väg? “Ja, vi bygger varumärket runt att vara snäll och inkluderande", säger Maria Ahlgren. “Det genomsyrar allting, både i marknadsföring och i att vi inte tycker att man ska vara för aggressiv mot huden”. Planen framåt är att fortsätta lansera nya produkter i långsam takt. Att det ska gå just lite långsamt är en del av poängen. “Det blir lätt en hets att lansera massa produkter för att bygga omsättning, men vi tror inte att det bygger långsiktighet” säger Cajsa Horn af Åminne. “Vi vill att våra kunder ska kunna bygga en enkel hudvårdsrutin.” Nyligen lanserade bolaget i Polen via återförsäljaren Douglas och finns sedan en tid i både Danmark och Norge. Common Clouds har sin försäljningen både via e-handel och återförsäljare. “Målet är att bli ledande i Europa på akne-känslig hud”, säger Maria Ahlgren. Vill du ha full koll på de senaste trenderna inom e-handel – och samtidigt nätverka med branschens vassaste aktörer? Då får du inte missa Breakit E-com Day den 24 september i Stockholm. Säkra din plats här!