På den översta raden i Boozt resultaträkning för det andra kvartalet hittas 1823 miljoner kronor, en minskning med 3 procent inklusive valutaeffekter. “Marknaden för mode och livsstil i Norden mötte ökat motstånd under kvartalet, då konsumentefterfrågan fortsatte att avta”, skriver bolaget som är en av Nordens största e-handlare. Rörelseresultatet exklusive engångsposter landade på 62 miljoner kronor. Det var 30 miljoner lägre än motsvarande period i fjol, och betydligt sämre än vad analytikerna hade väntat sig. “Nedgången berodde främst på en lägre bruttomarginal, som påverkades av lagerrensningen på Booztlet.com (bolagets outletdel; reds anmärkning) och stärkningen av den svenska kronan”, skriver bolaget. Bolagets aktieägare kan åtminstone glädja sig åt att prognosen för helåret står fast och att bolaget utökar ramen vad gäller köp av den egna aktien – från 200 till 300 miljoner kronor. Boozt aktie har fallit med 27 procent under 2025 och börsvärdet uppgår till 5,7 miljarder kronor. Vill du ha full koll på de senaste trenderna inom e-handel – och samtidigt nätverka med branschens vassaste aktörer? Då får du inte missa Breakit E-com Day den 24 september i Stockholm. Säkra din plats här!