Klarnas intäkter växter med 20 procent under det andra kvartalet och uppgick till 7,8 miljarder kronor. Under första kvartalet uppgick ökningen till 15 procent. “Samarbeten med ledande betalbolag och några av världens största handlare gör att vi når fler och växer snabbare. Samtidigt fortsätter antalet kunder att öka, och fler betalar i tid än någonsin tidigare”, säger bolagets vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski. MARGINALEN KRYMPER FÖR KLARNA Bolagets justerade rörelseresultat uppgick till 278 miljoner kronor, ungefär i nivå med andra kvartalet 2024 (29 miljoner dollar mot 28 miljoner dollar). Det betyder att samtidigt som Klarnas intäkter har ökat, och bolaget expanderat via olika typer av samarbeten med stora plattformar, har marginalen minskat. Bolaget förväntar sig ytterligare tillväxt, inte minst tack vare att Klarnas betalmetoder kommer in på ytterligare plattformar (PSP:er). "Vår tillväxt fortsätter att accelerera, drivet av att stora handlare ansluter till vårt nätverk, standardintegrationer med PSP:er och ökad produkttillgänglighet som driver starkt konsumentengagemang", skriver bolagets finanschef Niclas Neglén under rubriken "Looking ahead" i rapporten och fortsätter: "Under de kommande kvartalen förväntar vi oss att lansera tre ytterligare standardintegrationer med PSP:er och fortsätta utrullningen av vårt partnerskap med Walmart via OnePay". ANTALET HANDLARE ÖKAR Klarnas rörelseresultat inklusive av- och nedskrivningar och vissa engångsposter uppgick till minus 46 miljoner dollar, eller cirka 440 miljoner kronor. Det var en försämring från minus 21 miljoner dollar andra kvartalet 2024. Nettoförlusten blev 53 miljoner dollar, eller 507 miljoner kronor. Det var en försämring från 18 miljoner dollar under jämförelsekvartalet i fjol. Andra intressanta nyckeltal är att antalet handlare som erbjuder Klarnas betalalternativ ökade med 34 procent och uppgick till 790.000 stycken samt att GMV (det totala värdet på transaktionerna som passerar Klarnas system) ökade med 19 procent och landade på 31,2 miljarder dollar. KORTET GÅR BRA Klarnas vd lyfter i samband med rapporten även fram bolagets fysiska kort, Klarnakortet. Det blir enligt honom alltmer populärt på de europeiska marknaderna, och nu är tanken att USA ska följa efter. "Klarnakortet blir ett allt mer populärt betalsätt på våra mogna europeiska marknader, och vi lanserar nu en förbättrad version i USA", säger Sebastian Siemiatkowski. INGET NYTT Klarna pausade sina långt gångna planer på en börsnotering i våras. Men enligt mediauppgifter för någon vecka sedan håller bolaget på att göra sig redo för ett nytt försök. I torsdagens rapport lämnas inga besked om detta alls.