Robin Söderling har gått från att vara tennisstjärna till att bli entreprenör med det egna bolaget RS Sports. Företaget, som han grundade tillsammans med Magnus Alsterback år 2013, startade med idén om att utveckla den perfekta tennisbollen. Sedan dess har sortimentet breddats från tennisbollar till att även sälja utrustning och kläder inom premiumsegmentet för tennis, padel, golf och nu även fotboll. Försäljningen sker dels genom den egna e-handeln, och dels hos flera stora återförsäljare. Breakit har tidigare rapporterat om att bolaget fick ett rejält hack i utvecklingskurvan under 2023, då omsättningen minskade till 55 miljoner kronor, från 73 miljoner kronor under 2022. 2023 vände bolaget även till en förlust på 19,8 miljoner kronor, från en vinst på knappt en miljon kronor under 2022. Nu har bokslutet för 2024 trillat in, som visar att försäljningen fortsätter att minska något. Under fjolåret landade nettoomsättningen på 53 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på minus 8,4 miljoner kronor. “Det har varit ett par väldigt tuffa år”, säger Magnus Alsterback, tillika bolagets vd, när Breakit når honom på telefon. “Inte bara för oss utan för väldigt många inom retail, och för väldigt många bolag inom sport.” HAJPEN LEDDE TILL KRIS För RS Sports var det padelhajpen som både tog bolaget till nya höjder – och som “körde in det i väggen”, berättar han. “En stor del av vår försäljning under 2019, 2020 och 2021 kom från kunder som precis hade upptäckt den här sporten och som då skulle köpa sitt första racket. Och som vi alla vet var det väldigt många som började spela padel då.” Men som känt varade det som kan beskrivas som en rusning till padel inte länge. När det intresset började mattas av, i kombination med att Ryssland invaderade Ukraina, samt att räntorna steg och inflationen rusade, fick RS Sports grus i maskineriet. “Det blev en makromässig krock. Det var då det tuffa jobbet började för oss”, säger Magnus Alsterback. Verksamheten behövde kapa kostnaderna, vilket ledde till att ett par anställda fick lämna bolaget, lager- och kontorslokaler byttes ut och man tog ett nytt, kostnadseffektivare tag kring marknadsföringen. “Det har tagit oss två år att städa upp bolaget, vända det åt rätt håll och komma ur krisen.” “Tack och lov har vi ett antal stora, väldigt långsiktiga ägare som tror på bolaget och vår plan, och de är lika säkra som oss på att vi kommer att leverera.” ÄGARNA TILL UNDSÄTTNING Bland ägarna finns, förutom Robin Söderling (som inte är aktiv i bolaget idag) och Magnus Alsterback, H&M-miljadären Karl-Johan Persson genom investeringsbolaget Tuesday Invest, profilen Jakob Tolleryd genom investeringsbolaget Mindful Ventures Investment, artisten Charlotte Perrelli och hennes man Anders Jensen genom AIC Capital, och entreprenören Daniel Pilotti, som bland annat har grundat expressbudsfirman Inte bara post, som tidigare hette Ryska Posten. Sedan starten har RS Sports sammanlagt tagit in närmare 20 miljoner kronor. Samtliga ovannämnda klev in och stöttade bolaget så sent som under slutet av 2023, då företaget gjorde en ny- och kvittningsemission, och dels tog in 10 miljoner kronor i kontanter, och dels kvittade lån mot aktier. Ungefär ett halvår senare, under sommaren 2024, tog man in ytterligare 7,5 miljoner kronor i kapital. Hur viktigt var det att få in kapitalet? “Jätteviktigt. När vi insåg att det inte bara var ett hack i kurvan, utan att den negativa trenden fortsatte, förstod vi att vi behövde kapital för att dels kunna ställa om och samtidigt fortsätta att satsa framåt och starta vår golf- samt fotbollsdivision”, säger Magnus Alsterback. Kommer ni att behöva fylla på kassan igen? “Nej, inte som det ser ut just nu. Om det skulle finnas ett behov av att ta in mer kapital framöver så skulle det vara för att investera mer i tillväxt av bolaget.” Hur har det gått bolaget hittills i år? “Nu har vi passerat mitten av det här året, och det ser ljust ut. Försäljningen går som vi hoppats på, även om det alltid kan bli bättre”, säger Magnus Alsterback. “Men vi ska bli ett lönsamt bolag i år – det är viktigare än tillväxten.” Läs mer: Svenskt Kosttillskott och MM Sports köps upp av belgiskt och norskt bolag Läs mer: Så går det för fitness-profilen Hanna Öberg – skotar e-handeln (och satsar på egna träningsappen) Vill du ha full koll på de senaste trenderna inom e-handel – och samtidigt nätverka med branschens vassaste aktörer? Då får du inte missa Breakit E-com Day den 24 september i Stockholm. Säkra din plats här!