För nästan ett år sedan meddelade Ikea att bolaget planerade att lansera en marknadsplats för begagnat. Beskedet plockades bland annat upp av Financial Times, som skrev att Ikea med den nya satsningen kommer att tävla mot giganten Ebay. ”Vi är på en plats i Ikea där vi kan göra mer avancerade och coola grejer. Det finns ett otroligt förtroende för att företaget utvecklas digitalt”, sa Jesper Brodin, vd på Ingka-gruppen, då till tidningen. Nu kommer ännu ett drag från möbeljätten – som lanserar en flaggskeppsbutik på den kinesiska e-handelsplattformen JD.com. Det rapporterar ehandel.se, som också skriver att satsningen görs för att nå hundratals miljoner nya kunder. Pontus Erntell, vd för IKEA i Kina, berättar för sajten att lanseringen är “ytterligare en viktig milstolpe” i bolagets så kallad “Growth+"-strategi”. “Det gör oss mer tillgängliga för fler kinesiska familjer som värdesätter kvalitet och service.” Läs mer: Venture Design köper Backyard lifestyle – siktar mot miljarden Läs mer: Ikea i Uppsala bommar igen i ett år – ersätts av e-handel och foodtrucks Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!