Först några hårda fakta från Haypps rapport: Haypps omsättningen minskade med 2,3 procent och uppgick till 922 miljoner kronor. Bruttomarginalen ökade till 19,2 procent, upp från 14,3 procent. Rörelsevinsten steg från 9,6 miljoner kronor till 10,4. Om man räknar bort engångsposter steg vinsten från 34,4 till 38,3 miljoner kronor, motsvarande en marginal på 4,2 procent. Noterbart är att Haypp själva lyfter fram att omsättningen steg med 17 procent på “jämförbar basis”. Då har bolaget, något okonventionellt, justerat för att bolaget har problem i USA eftersom bolaget där inte haft tillgång till det ytterst populära märket Zyn. Därutöver justerar bolaget i denna siffra för "avvecklingen av tobak och stängningar på delstatsnivå". Dessutom har valuta och tidpunkten för påsken påverkat jämförelsen med förra året negativt, betonar bolaget. “Vi går in i andra halvåret med ett starkt underliggande momentum och fortsätter att leverera på de strategiska prioriteringar som presenterades vid vår kapitalmarknadsdag i april 2025”, säger Haypps vd Gavin O’Dowd i samband med rapporten. Lite längre in i rapporten skriver bolaget att "leveransbegränsningarna från marknadsledaren Zyn har lösts" i USA och att bolaget ser framemot att erbjuda dessa produkter "så snart som möjligt". Dagens rapport kan ses mot bakgrund av att aktien har gått ytterst starkt på marknadsplatsen First North. Kursen har (inför rapporten) stigit med 143 procent sedan årsskiftet och värdet på bolaget uppgår numera till en bit över 4 miljarder kronor. Då duger det inte att presentera siffror som överlag var sämre än väntat. Aktien föll med 7-9 procent under torsdagens inledande handel på Stockholmsbörsen.