Smyckesbolaget Edblad tog sig in i nio nya länder förra året och tror att omsättningen kommer att dubblas inom de närmaste åren. Bolaget grundades redan 2006 av formgivarna Hans och Cathrine Edblad och har på senare år fått en rejäl skjuts i omsättningen. Och när Breakit senast skrev om dem, i slutet av 2023, hade vinsten tredubblats till nästan drygt 23 miljoner kronor. Nu har en färsk årsredovisning för 2024 offentliggjorts och den visar att omsättningen ökat med 19 procent, från drygt 240 miljoner kronor 2023 till drygt 286 miljoner förra året. “Senaste åren har vi sett ett tydligt skifte där våra kunder väljer att shoppa Edblad både online och i fysiska butiker. För oss är omni strategin en självklarhet och något vi etablerar även internationellt”, säger vd:n och delägaren Eva Boding i ett pressmeddelande. Sedan Eva Boding klev in som vd 2018 har Edblads omsättning dubblats och lönsamheten har stärkts, jämfört med tidigare, skriver bolaget i pressmeddelandet. Rörelsevinsten växte under 2024 från närmare 50 miljoner kronor till strax under 53 miljoner. Försäljningen ökade både i Sverige, EU och vad som i årsredovisningen benämns som “övriga världen”. Den svenska marknaden är klart störst och står för över 85 procent av den totala omsättningen. Under året har medelantalet anställda ökat från 58 till 70. Edblads fokus är nu att “flytta fram positionerna och satsa internationellt”, enligt Eva Boding. “Jag ser stor möjlighet att Edblad kommer dubbla sin omsättning närmsta åren. Vi har en mycket spännande resa framför oss och är bara i början”, säger hon i pressmeddelandet. LÄS MER: Så går det för Ebba Kleberg von Sydows egna bolag – resultatet fortsätter minska LÄS MER: Återhämtning, kaffekokare och stämning från Sodastream – Aarke omsätter över 300 miljoner