Inkclub sålde för några år sedan bläckpartroner till var och varannan hemdatorägare. Bolaget grundades av Lennart Nyberg i början av 2000-talet och han sålde sedan bolaget till ICA för närmare 600 miljoner kronor. Några år senare köpte han tillbaka bolaget för bara lite mer än hälften av den summan tillsammans med Martin Benckert som nu är vd för hela gruppen (som senare döptes till Madhat). Sortimentet har breddats till andra typer av kontorsprodukter än skrivarpatroner och till helt andra kategorier: Kaffe, dammsugarpåsar, lampor, batterier och vitaminer för att ta några exempel. På samma gång har Madhat växt till ett av Sveriges största e-handelsbolag. Omsättningen under 2024 uppgick till 1,8 miljarder kronor, visar den färska årsredovisningen. Det motsvarar en tillväxt med drygt 260 miljoner eller 17 procent från året innan. Plumpen i protokollet är att rörelsevinsten, trots den förhållandevis höga tillväxten, låg kvar på ungefär samma nivå som året innan, strax under 170 miljoner kronor. “Koncernens resultat har påverkats i form av ökade kostnader och lägre marginal”, lyder beskrivningen i årsredovisningen. Breakit har utan framgång sökt en kommentar från Martin Benckert. Men han sa så här när Breakit pratade med honom för nästan exakt ett år sedan när marginalpressen hade börjat uppenbar sig i bolagets räkenskaper: “Det är en utmaning att bibehålla lönsamheten när förpackningsmaterial, hyror och allt sådant går upp och samtidigt är ju konsumenten inte på topphumör. Man blir klämd från två håll”. Enligt årsredovisningen ser Madhat en risk för “ytterligare kostnadsökningar” vilket i sin tur kan leda till försämrad marginal. “Koncernen kommer framöver att fortsätta prioritera effektivitetsförbättringar i kärnaffären, samt även utreda möjligheten att addera helt nya affärsområden som kan expanderas inom nuvarande verksamhetsform”, skriver Madhat om 2025. SÅ STOR ÄR SNUSFÖRSÄLJNINGEN I uppräkningen ovan av de varor som Madhat säljer utelämnades två kategorier – snus och 3D-skrivare. Det är de två som växer allra snabbast för bolaget och tillsammans utgör de numera en bit över 60 procent av gruppens totala försäljningen. Madhat, som verkar under butiksnamn som Snusexpress.no, sålde snus för 685 miljoner kronor under 2024 – motsvarande mer än en tredjedel av koncernens försäljning och tillväxten låg på 37 procent. Snuset har faktiskt blivit det omsättningsmässigt allra viktigaste segmentet för Madhat. “Vi tror starkt på produktkategorin och vi ser att den går att utveckla med både lönsamhet och tillväxt”, har Martin Benckert sagt till Breakit. Försäljningen av 3D-skrivare med tillbehör uppgick till 467 miljoner kronor förra året efter en uppgång med 31 procent.