Att det kan vara svårt att få tag i bostad får nog många lära sig den hårda vägen. Inte minst den här tiden på året, kort efter att antagningsbeskeden till universiteten runt om i landet trillat in, och blivande studenter jagar nytt hem inför terminsstarten. En av uppstickarna som vill göra det enklare att hitta bostäder är Dibz, som tagit fram en plattform som samlar olika bostadsköer på ett och samma ställe, vilket Breakit har rapporterat om tidigare. Nu har en utmanare gjort entré på marknaden. Vi backar bandet. Alexander Schultz är grundare av utvecklingsbyrån Third Act, som bygger olika typer av mobilappar och webbapplikationer till kunder i en rad olika branscher. I fjol landade omsättningen på 17,3 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 2,2 miljoner kronor. “En del av vår verksamhet är att vi investerar i startups. Investeringarna kan bestå av kod, cash, eller en kombination”, säger han till Breakit. Genom slöscrollande på Tiktok hittade han i vintras den 18-årige utvecklaren Truls Borgvall, som publicerade klipp på hur han byggde sajten Kökoll, även det ett verktyg som samlar bostadsköer på ett och samma ställe. “Vi såg direkt potentialen i grundaren och marknaden”, säger Alexander Schultz som menar att Dibz tar betalt för en snarlik tjänst och har haft “en fri spelplan” sedan det grundades. STÖTTAR MED KAPITAL OCH UTVECKLING Beslutet om att investera i Kökoll och “ta det från ett hobbyprojekt till en riktig startup” var inte långt bort. I januari grundade Third Act tillsammans med Truls Borgvall aktiebolaget som fick samma namn som plattformen. Enligt Alexander Schultz värderas investeringen till cirka 3 miljoner kronor, varav omkring en miljon kronor är rena pengar, som främst ska läggas på marknadsföring, och resterande är produktutveckling som Third Act bistår med. I samband med investeringen fick Third Act 40 procent av aktierna i Kökoll, medan Truls Borgvall, som kontrollerar 60 procent av aktierna. Enligt Breakit beräkning bör bolaget därför ha värderats till 7,5 miljoner kronor. Några månader senare, i juni i år, gick sajten live och har sedan dess lockat till sig omkring 10 000 användare, enligt Alexander Schultz. “Vi har fått en så bra start man kan få. Det verkar verkligen som att vi har träffat rätt”, säger han, som förutom medgrundaren även är företagets styrelseordförande. Bostadsköerna som Kökoll har samlat till plattformen avser hyresrätter, studentbostäder, seniorbostäder, nyproduktion och så kallade “först till kvarn”-bostäder. Hur ser affärsmodellen ut? “Till skillnad från Dibz så vill vi inte ta betalt för att köa åt folk. Det tror vi inte på – att stå i bostadskö ska vara gratis. Vi tror istället på en freemiummodell, där basprodukten – bostadsköerna – är gratis, men att vi tar betalt för tilläggstjänster”, säger han. "Exempelvis kan användarna betala för olika AI-verktyg, som automatiskt hittar bostäder som passar användaren och ansöker om intressanta bostäder.” Kommer ni att behöva ta in externt kapital? “Vi är öppna för idén, men inget är bestämt.” Vad har ni för prognos gällande nettoomsättning och rörelseresultat för 2025? “Förmodligen landar vi runt nollan på intäktssidan. Vårt enda fokus nu är att bygga en så bra plattform som vi bara kan och få in fler användare. Att få igång omsättningen kommer vi att fokusera mer på nästa år.” VILL UTMANA KONKURRENTEN Att uppstickaren vill utmana Dibz är Alexander Schultz tydlig med. Samma sak kan uppfattas som tydligt på Kökolls hemsida. Där möts man nämligen snabbt av en flik med instruktioner för hur man ska göra för att byta från Dibz till Kökoll. Lite längre ned på sajten förklaras vad som skiljer de båda tjänsterna åt, och att Kökoll inte tycker att det “är rätt att tjäna pengar på människors behov av bostad”. Varför väljer ni att lägga så mycket fokus på er konkurrent, inte minst på er hemsida? “Dibz har gjort ett fantastiskt jobb med att tillgängliggöra den här typen av tjänst på marknaden och har länge varit ensamma med att erbjuda ett sånt här verktyg. De har gjort ett bra jobb, för det är alltid jobbigt att ploga upp en ny marknad.” “Men vi tycker inte att det är skäligt att ta betalt för att stå i köer, så nu vill vi utmana dem med vår modell.” Är det inte bättre att försöka växa på egna meriter, än att lyfta varför ni anser att ni är bättre än konkurrenten? “Vi smutskastar inte Dibz, utan vi vidgar vyerna för de som söker bostad. Vi vill bara uppmärksamma på att det finns flera alternativ där ute på marknaden och som tänker lite annorlunda.” Läs mer: Arga Hemnet-kunder ger drag åt utmanaren Boneo: “Agerat lite för aggressivt” Läs mer: Dibz vill få fler att hitta hem – ökar: “Har klarat oss förbi valley of death” Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!