Tom Persson, 40 år, är en person i det svenska näringslivet som konsekvent undvikit all uppmärksamhet i media. Som yngre bror till klädjätten H&M:s ordförande Karl-Johan Persson och en av miljardkoncernens arvingar har han ändå haft svårt att helt gå under radarn. Inte minst eftersom han de senaste åren på egen hand varit en stor investerare i digitala medier i allmänhet och podd-segmentet i synnerhet. Ett exempel är podd-bolagen Third Ear Studios och Podspace där H&M-arvingen plöjt ner pengar. Men där har satsningarna varit kantade av problem på en podd-marknad som gått från glödhet till iskall. STORA FÖRLUSTER Tom Persson har samlat sitt medieägande i bolaget Comade där årsredovisningen för 2024 precis lämnats in till Bolagsverket. Av årsredovisningen framgår att omsättningen hamnade på 190 miljoner kronor och förlusten blev 182 miljoner kronor (minus 96 miljoner kronor 2023). Sedan 2021 uppgår förlusterna till 400 miljoner kronor och Tom Persson har skjutit till sammanlagt 445 miljoner kronor i aktieägartillskott. I en intervju med DI Weekend som publicerades på fredagen berättar nu Azra Osmancevic hur utvecklingen ska vändas från röda till svarta siffror. Tom Persson rekryterade själv in 38-åriga Azra Osmancevic till posten som vd för Costudios där hans medieverksamheter nyligen har samlats. ”Vår ambition är att bygga nästa generations mediebolag, där rättigheterna står i fokus. Vi vill bygga ett ekosystem där vi producerar böcker, ljud, tv och film utifrån de rättigheter vi äger och förvärvar. Alltså ett 360-graders-tänk, där vi vill ta ett mer omfattande grepp om affären”, säger Azra Osmancevic till DI Weekend. SPÖKET LABAN EN DEL AV FAMILJEN Konkret innebär det att de två produktionsbolagen Art & Bob (gör bredare underhållningsprogram som “Sommaren med släkten” för TV4) och Breakable Films (fokus på en yngre publik med produktioner som “Ligga”) slås samman för att göra TV-produktioner och Third Ear Studios tar hand om podd-produktioner. Samtidigt bygger Costudios alltså upp ett nytt affärsben av inköpta rättigheter där köpet av upphovsrätten till barnbokskaraktären Spöket Laban var det första. Det var en affär på “ett tvåsiffrigt antal miljon”, enligt Azra Osmancevic och den kommer snart följas av fler: ”Målet är att det ska bli åtminstone ett till förvärv i år. Vi riktar in oss på barn- och ungdomssegmentet, där det finns många fina rättigheter som har hamnat i något av en dvala”, säger hon till DI Weekend. Vid årsskiftet köpte Tom Persson ut de andra delägarna i Third Ear Studios som hade ett tufft 2024. Av årsredovisningen framgår att omsättningen blev 15,5 miljoner kronor (9,3 miljoner kronor 2023) och förlusten hela 26 miljoner kronor (minus 13 miljoner kronor 2023). En delorsak till den stora förlusten var att man sålde alla aktierna i dotterbolaget Podspace. Enligt årsredovisningen innebar det “en värdeförlust” och i resultaträkningen noteras en förlust från andelar i koncernföretag på 19 miljoner kronor. UTVÄRDERAR THIRD EAR STUDIOS FRAMTID Strategin för Third Ear Studios är numera i princip helt inriktad på att skapa prenumerationsintäkter från lyssnarna och inte annonsintäkter från gratis-poddar. Samtidigt flaggar Azra Osmancevic för en fortsatt översyn av Third Ear Studios framtid: ”Vi håller nu på att utvärdera produktionsdelen för att den ska linjera med Costudios övergripande strategi. Att förvärva och förvalta rättigheter kommer att vara Costudios centrala affär framåt. Produktionsdelen är till för att serva det målet”, säger Azra Osmancevic.