Storyn om den 43-årige stockholmaren Torkel Ödegaard är i princip oskriven tills nu. I en stor intervju med Dagens industri berättar han hur allt började. Torkel Ödegaard jobbade som IT-konsult hos auktionssajten Tradera och irriterade sig där över de många olika applikationer och system som användes men där samordningen var i det närmaste obefintlig. Visst, om något gick snett så larmade systemen men på daglig basis var det svårt att få någon överblick och på allvar kunna utnyttja samordningsfördelarna mellan respektive applikation. Det ville Torkel Ödegaard ändra på. När han kom hem från jobbet på kvällarna hackade han ihop en så kallad dashboard där det gick att följa alla de olika systemen och applikationerna i realtid på en och samma skärm. Han introducerade sin lösning för kollegorna i arbetsgruppen på jobbet – och de älskade Torkel Ödegaards lösning. ”Det förändrade hur vi arbetade. Vi kunde resonera mer om vad som var en bra eller dålig ändring. Det var vanligt att vi gjorde dagliga uppdateringar, nu kunde vi helt plötsligt förstå hur systemens prestanda och användarnas beteende påverkades av dem”, förklarar han i intervjun med Dagens industri. HOPPADE AV FRÅN TRADERA Torkel Ödegaard förstod att han var något riktigt bra på spåren och hoppade av konsultjobbet på Tradera. Istället lanserade han 2014 den första versionen av det som idag är Grafana. Från början var produkten helt gratis men efter några år lanserades också en betalversion som vände sig mot större företag – och det var då som utvecklingen tog fart på allvar. Premium-versionen blev snabbt populär bland storföretagen och antalet betalande kunder formligen exploderade. Samtidigt tror Torkel Ödegaard att strategin att parallellt med betalversionen fortsätta erbjuda en gratis-variant varit en framgångsfaktor. Det har skapat en stor användarbas som stegvis kunnat konverteras till betalande användare. Idag har Grafana över 25 miljoner användare varav drygt 6.000 är betalande företagskunder. Bland kunderna märks bland annat techjättar som Nvidia, Microsoft och Salesforce. INTÄKTER PÅ 2,5 MILJARDER De årligt återkommande intäkterna (ARR) ligger på hela 2,5 miljarder kronor och Torkel Ödegaards skapelse har blivit en riktig favorit bland investerarna. I augusti förra året gjorde Grafana den senaste finansieringsrundan då 2,6 miljarder kronor togs in. Värderingen hamnade då på 6 miljarder dollar eller motsvarande nästan 60 miljarder kronor. ”Jättehäftigt och lite overkligt på samma gång. Men det jag framför allt tycker är kul är att ha byggt ett bestående företag där folk verkligen tycker om att arbeta och stannar kvar”, säger Torkel Ödegaard som driver bolaget tillsammans med sina medgrundare, amerikanen Raj Dutt och australiensaren Anthony Woods.