När Spotify 2017 köpte Soundtrap beskrevs det som ett av de största förvärven streamingjätten gjort och Spotifys vd Daniel Ek skulle varit personligt engagerad i förvärvet. Någon prislapp offentliggjordes aldrig men kort efter att affären presenterades avslöjade Dagens industri att Spotify betalat en halv miljard kronor för att komma över ägandet i Stockholmsbolaget Soundtrap. Planerna var stora för Soundtrap, som tagit fram en molnbaserad mjukvara för att skapa musik och poddar. Antalet anställda växte snabbt från runt 35 vid förvärvstillfället till som flest 150 personer. Men i början av 2023 kom Spotify-ledningen fram till att Sountraps inte längre skulle vara en del av bolagets kärnverksamhet och därför skulle avyttras. Då var Soundtrap inte längre något eget bolag utan inlemmat i Spotifys verksamhet. Den snabba expansionen hade också gjort att förlusterna växte. BESTÄMDE SIG FÖR ATT TA TILLBAKA BOLAGET I det läget bestämde sig två av grundarna, Per Emanuelsson och Björn Melinder, tillsammans med Soundtraps operativa chef Olle Råghall, för att försöka köpa loss verksamheten. “Det gick väldigt snabbt och Spotify gillade också den lösningen”, säger Per Emanuelsson. Han vill inte berätta vad de fick betala för verksamheten men sannolikt handlade det inte om några större summor. Vid den här tiden, för nästan exakt två år sedan, var det nämligen inte ens säkert att Soundtrap skulle överleva på egna ben. “Kostnaderna var helt enkelt för stora i förhållande till intäkterna och verksamheten gjorde miljonförluster”, säger Per Emanuelsson. HÅRDA BUD FRAMÅT Hans budskap till alla som ville vara med på den fortsatta resan var tydligt – nu gällde det att ställa om eller lägga ner. “Om vi inte förändrat vårt sätt att jobba fundamentalt så hade vi inte överlevt”, säger Per Emanuelsson. Idag, två år senare, så har Soundtrap tagit sig igenom skärselden och är nu ett lönsamt företag. Det färska bokslutet för 2024 visar att nettomsättningen hamnade på 191 miljoner kronor och resultatet före skatt blev 7,2 miljoner kronor. När utvecklingskostnader (aktiverat arbete för egen räkning) räknas in så blev det dock fortfarande en förlust under fjolåret men i år har det vänt på riktigt. “Det tog två år men nu har vi stöpt om Soundtrap till ett lönsamt bolag. Kassaflödet är positivt och våra abonnemangsintäkter ligger just nu på motsvarande 175 miljoner kronor årligen”, säger Per Emanuelsson. Bakom vändningen ligger en kombination av kostnadsbesparingar och stort fokus på tillväxtfrämjande åtgärder. Antalet anställda är nere på 65 personer och i princip alla externa kostnadsposter har utmanats. “Visst handlar mycket om att spara men vi har också blivit mycket mer effektivare i vår produktutveckling och vi har skapat två nya tillväxtteam som bara jobbar med att öka konvertering och andra tillväxtfaktorer”, säger Per Emanuelsson och tillägger: “Genom ett starkt fokus på optimering har vi också kunnat halvera våra molnkostnader utan att kompromissa med funktionalitet eller prestande i produkten”. DAGS ATT GASA IGEN Efter att grundarna tog över verksamheten har tillväxten stannat upp, främst på grund av minskad marknadsföringsbudget och en halverad säljstyrka i USA – men nu är bolaget redo för att börja växa på allvar igen. “Senaste året har vi bara växt med några procent men nu har vi har lyckats skapa en lönsam maskin som vi nu kan börja skala”, säger Per Emanuelsson. Varje dag får Soundtrap inte mindre än 10.000 nya användare. Det går att använda produkten gratis men vill man få fler funktioner krävs en prenumeration och antalet betalande användare (konsumenter och skolkonton) uppgår till över en miljon. Soundtrap vänder sig förenklat till två olika kundgrupper – privatpersoner som vill producera musik eller poddar och skolor. Utbildningsbenet har växt kraftigt under flera år och idag använder till exempel 15 procent av alla svenska grundskoleelever Sountrap och 10 procent av alla elever i Kalifornien. “Det handlar ofta om att redovisa olika projektarbeten med hjälp av musik eller en podcast. 45 procent av våra intäkter kommer från skolsektorn idag”, säger Per Emanuelsson. Han ser stor potential inom både konsument- och utbildningsdelen. I och med att verksamheten nu genererar ett överskott så är planen att börja investera pengar för att öka tillväxten. “Nu vill vi växa med tvåsiffriga tal framöver. En stor del av kundanskaffningen sker organiskt idag men framåt kommer vi att köpa mer trafik, till exempel på Google. Men det handlar också om att investera mer i produkten och anställa säljare”, säger Per Emanuelsson. SPOTIFY MED PÅ ETT HÖRN Han utesluter inte att Sountrap kommer att plocka in mer kapital. Hittills har vändningen av bolaget finansierats med nyemissioner och lån på sammanlagt runt 70 miljoner kronor. “Vi har inget behov av kapital idag men samtidigt har vi en lönsam maskin som går att skala. Så dyker det upp en möjlighet kan det bli så att vi tar in pengar, men det är inte aktuellt just nu”, säger Per Emanuelsson. Hur känns det att ni har vänt bolaget? “Det känns fantastiskt! Jag inspireras varje dag av handlingskraften och engagemanget i Soundtrap teamet. Det är verkligen ett otroligt duktigt gäng som fixat det här tillsammans”, säger Per Emanuelsson. Tillsammans med Björn Melinder och Olle Råghall äger han i dag en klar majoritet av bolaget. Spotify finns fortfarande kvar med en minoritetspost på lite drygt 10 procent. “Spotify är inte aktiva i bolaget längre men en stöttande delägare”, säger Per Emanuelsson.