Spotify straffades hårt på New York-börsen i går, efter släppet av streamingjättens andra kvartalsrapport. Rapporten kom in lite sämre än väntat och aktien föll med över 11 procent som följd (aktien är samtidigt upp 53 procent sedan nyårsafton). Du kan läsa mer om rapporten här – men kort sagt kan man säga att det generellt gick lite långsammare än vad analytikerna räknat med, bland annat på grund av valuta och sociala avgifter kopplade till ett internt incitamentsprogram. Under en telefonkonferens i samband med rapportsläppet pekade medgrundaren och vd:n Daniel Ek ut annonsaffären, som växte med 5 procent under andra kvartalet, som en särskild besvikelse. “Det enda område som inte slog förväntningarna är vår annonsverksamhet. Vi rör oss helt enkelt för långsamt och det har tagit längre tid än väntat att resultatet av de förbättringar vi initierat”, sa Daniel Ek där, enligt The Information, och tillade att problemen berodde på utförande, inte själva strategin, som låg bakom utvecklingen. Här kan man notera att Spotifys annonschef Lee Brown precis slutat på bolaget. Han ska istället bli ny intäktschef på amerikanska Doordash, vilket offentliggjordes dagen innan Spotifys rapport släpptes. På en direkt fråga om Lee Browns avgång svarade Spotifys vice vd och affärschef Alex Norström att bolaget kände att det var “en bra tidpunkt för ett ledarskifte” för annonsaffären. Det är inte första gången Spotify-svenskarna väljer att tala så rättframt om ett chefsavhopp, konstaterar tidningen The Information i ett nyhetsbrev. När finanschefen Paul Vogel slutade 2023 sa Daniel Ek att Spotify helt enkelt ville ha en finanschef “med en annan typ av erfarenhet”. LÄS MER: Spotifys oväntade drag – laddar för aktieköp för 20 miljarder