Klädbolaget Nakd gick in i en rekonstruktion i december och begärde en första gång mer tid i mars, och sedan en andra gång i juni. Det kan du läsa mer om här och här. Under den perioden har bolaget gjort en totalrenovering av hemsidan och varumärket för att nå en ny publik. Det har bland annat e-handel.se rapporterat om. Enligt årsredovisningen för 2024, vilken Market tagit del av, landade omsättningen på 1,7 miljarder kronor förra året – vilket kan jämföras med 1 miljarder 2023. Rörelseförlusten växte från 175 miljoner kronor 2023 till 191 miljoner kronor i fjol. ”De senaste 18 månaderna har vi renodlat verksamheten och aktivt valt bort olönsam volym. Fullt fokus har varit lönsamhet på varje marknad, kund och order”, uppger vd:n Mattias Jacobsson för Market. Enligt honom har den “underliggande lönsamheten” förbättrats kraftigt under 2024 och ambitionen är nu att vända till vinst under 2025. “Under året har bolaget varit ebitapositivt varje månad så här långt”, skriver Mattias Jacobsson i en kommentar till Market. LÄS MER: Nakd-grundaren Jarno Vanhatapio slår ifrån sig: “Under min tid hade bolaget noll i långfristiga skulder”