Det är Dagens industri som rapporterar om Baby Journeys ekonomiska framgångar. Baby Journey lanserades 2020. Affärsidén är att stötta blivande och nyblivna föräldrar under småbarnsåren. Medgrundaren och vdn Michaela Forni har en stor följarskara på sociala medier och majoriteten av intäkterna kommer via betalda samarbeten med partners som marknadsför sig via Baby Journey-appen. ”Ju mer vi lär oss om vår målgrupp och våra partners, desto mer kan vår verksamhet öka. På så vis kan vi också tjäna mer pengar”, säger Michaela Forni till Dagens industri. VINSTEN DUBBLADES 2024 Förra året ökade bolagets omsättning från 20 miljoner kronor till 30 miljoner och vinsten dubblades till 4 miljoner kronor. I dagsläget har appen nästan en halv miljon användare och är etablerad på fem olika marknader. ”Vi har fått ett enormt genomslag i Sverige. När vi testade appen i Norge och Danmark såg vi samma sak, så vi vet att efterfrågan finns i många länder. Men vi kommer inte växa och expandera förhastat”, säger Michaela Forni. VÄXER AV EGEN KRAFT Hon, hennes fästman Damon Foroozesh och hennes bror Timothy Forni äger fortfarande nästan 80 procent av aktierna i Baby Journey men 2022 fick de också in en stor minoritetsägare i form av Länsförsäkringar. Försäkringsbolaget investerade 26 miljoner kronor i bolaget till en värdering av 356 miljoner kronor. Den internationella expansionen finansieras dock inte med externt kapital, uppger Michaela Forni, utan bekostas av vinster från verksamheten.