Nu är den här – Metas nya betala eller bli spårad-modell. Försöker du logga in på Facebook på torsdagsmorgonen kan du mötas av detta meddelande: “Du måste göra ett val för att använda Facebook” “I din region har du lagstadgad rätt att välja mellan om du vill godkänna att vi behandlar dina personuppgifter för att visa dig annonser”. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/f6309bbc8f2fca3c7ea55770a022c11c.png] Skärmdump från Facebook. Du får sedan två val: Betala 75 kronor i månaden för att använda ditt Facebook-konto utan annonser och utan att din data behandlas för annonser. Eller, godkänna att Meta behandlar din data för att: 1, använda personuppgifter från ditt konto för annonser och 2, anpassa annonser och mäta deras resultat. Du kan, om du vill, välja “mindre anpassade annonser” och låta Meta använda lite färre av dina uppgifter. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/3d4d8bab40eb50beec52c000cdc38098.png] Skärmdump från Facebook. I mars i år rapporterade Breakit att Facebooks och Instagrams moderbolag Meta planerade att rulla ut en ny betalningsmodell, enligt ovan beskrivna upplägg. I samma veva drog EU-kommissionen i gång utredningar av både Meta, Apple och Google för misstänkta överträdelser av DMA (Digital Markets Act). För Metas del handlar det bland annat om just betalningsmodellen. I april bötfälldes Meta under DMA och skulle betala 2,2 miljarder kronor i böter då betalningsmodellen inte levde upp till kraven. Meta överklagande. I slutet av juni rapporterade bland annat Reuters att sociala mediejätten riskerar dagliga viten om de inte gör ändringar i betalningsmodellen. LÄS MER: Facebook Swedens miljardomsättning växer igen – men bidrag till Meta ger ny förlust LÄS MER: Metas förslag: Godkänn riktade annonser eller betala