Morgonens delårsrapporter från e-handelsbolagen Nelly Group och Bubbleroom visar på en markant skillnad i hur bolagen levererar på en fortsatt tuff marknad. Medan Nelly lyckats vända och visar både stärkt tillväxt och lönsamhet, fortsätter Bubbleroom kämpa med vikande omsättning. Nelly Group presenterar ett starkt andra kvartal och ett halvårsresultat som pekar uppåt. Under det andra kvartalet ökade omsättningen, jämfört med samma period 2024, med 15 procent till 362 miljoner kronor. Rörelseresultatet stärktes betydligt och landade på drygt 55 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 30,5 miljoner under andra kvartalet 2024. Enligt Nellys vd Helena Karlinder-Östlundh beror den positiva utvecklingen på en växande kundbas, ett attraktivt vår- och sommarsortiment och mer effektiv marknadsföring. Antalet kunder växte för tredje kvartalet i rad, och onlinetrafiken ökade med 8,5 procent. Bolagets insatser mot minskande returer har också gett utdelning – returgraden minskade till 28 procent från 31 procent under andra kvartalet i fjol. Även satsningen på egna varumärken har gett resultat. I dag står de dessa för nästan 55 procent av den totala försäljningen. "Den positiva kundrespons vi fått är glädjande och ger oss tillförsikt att vi ska fortsätta skapa ett ännu mer differentierat och attraktivt erbjudande”, skriver Helena Karlinder-Östlundh i rapporten. Efter den lyckade öppningen av en fysisk butik i Stockholm kommer Nelly hösten utvidga konceptet och öppna en butik på Strøget i Köpenhamn. TUFFARE FÖR BUBBLEROOM För konkurrenten Bubbleroom är bilden en annan. Bolaget rapporterar en vikande nettoomsättning under det andra kvartalet, som minskade med 6 procent till 127 miljoner, jämfört med motsvarande kvartal 2024 då nettoomsättningen landade på 135 miljoner. Trots nedgången i omsättning lyckas Bubbleroom bibehålla lönsamhet. Ebitda-resultatet uppgick till 5 miljoner kronor under det andra kvartalet, en minskning från 6 miljoner i fjol. I vd-ordet lyfter Magnus Månsson det som “det näst starkaste kvartalsresultatet i företagets historia” och menar att bolagets “disciplinerade kostnadskontroll ger tydlig effekt och att organisationen är snabbfotad och anpassningsbar när det verkligen behövs”. Även Bubbleroom rapporterar en positiv utveckling av returgraden, vilken fortsätter att sjunka för tredje kvartalet i rad. Bolaget har under kvartalet fokuserat på geografisk expansion, med lanseringar av e-handelssajter i Belgien, Nederländerna och Tyskland. Dessa satsningar har gjorts på en ny Shopify-plattform, vilket man hoppas ska ge betydande fördelar framöver. “Trots att vi endast varit live under en kort period har försäljningen på dessa marknader överträffat våra initiala prognoser, vilket bekräftar vår marknadsbedömning”, säger Magnus Månsson i sitt vd-ord. LÄS MER: Helena Karlinder-Östlundh blev plötsligt börs-vd – och har lyckats vända krisande Nelly: "Ändrat på allt" Vill du ha full koll på de senaste trenderna inom e-handel – och samtidigt nätverka med branschens vassaste aktörer? Då får du inte missa Breakit E-com Day den 24 september i Stockholm. Säkra din plats här!