Det har talats en god stund om att färre barn föds i Sverige, förra året uppmättes det lägsta snittantalet barn per kvinna. Nyligen tillsatte till och med regeringen en utredning för att försöka förstå varför viljan att skaffa barn minskar. Vi på Breakit har i flera artiklar skrivit om hur de så kallade babybolagen (framför allt e-handlare som riktat in sig på att sälja produkter för barn och föräldrar) påverkats av den förändrade marknaden. I vår kartläggning på ämnet lyftes bland andra Najell fram som ett bolag som går mot strömmen. När Breakit pratade med Niklas Najafi Kristensen, som har grundat bolaget tillsammans med partners Freja Najafi Kristensen, i november förra året var planen att öka omsättningen med 70 procent till 150 miljoner kronor. Och enligt redovisningen för året har Najell, nästan, lyckats. Omsättningen ökade under 2024 med runt 68 procent till 146,5 miljoner kronor. Rörelsevinsten ökade från 11,3 miljoner kronor 2023 till 16,3 miljoner kronor under 2024. “Vi gjorde ett jättestarkt år. Framför allt har det handlat om att ställa frågor kring hur man gör organisationen stark och håller ihop kulturen”, säger Niklas Najafi Kristensen. Teamet på Lundabaserade Najell ökade rejält förra året och de är nu över 45 medarbetare. Och fler ska de bli. TOLV NYA TJÄNSTER I redovisningen för fjolåret går att läsa att Najell startat tre nya bolag utomlands: ett i Norge, ett i Danmark och ett i USA. Den verkliga effekten för etableringarna beräknas synas nästa år. “Vår första butik öppnade i början av juni i Köpenhamn och sen öppnar vi, “fingers crossed”, en till i Oslo i augusti”, säger Niklas Najafi Kristensen. Där kommer runt fyra personer per butik att anställas. Dessutom kommer tolv helt nya tjänster att öppnas vid den svenska huvudverksamheten i Lund, enligt vd:n. Och rekryteringsräden har redan börjat. Bland annat har en ny marknadschef, som går på i september, precis anställts. Framför allt är det sälj- och produktsidan som kommer att växa. NYA MÅLET: ÖVER 200 MILJONER Det nya finansiella målet för 2025 är att ta omsättningen över 200 miljoner, enligt Niklas Najafi Kristensen. “Ambitionen är väl att vara någonstans runt 40 procent i tillväxt på helåret”, säger han. Strategin handlar om att “göra grundarbetet” ordentligt för att sedan ta ett större steg igen under 2026. “Det handlar om att inte ta genvägar och inte bara jaga den höga omsättningstillväxten utan också tjäna pengar, men också jobba för att folk ska tycka att grejerna är toppen över tid”, säger Niklas Najafi Kristensen. UTMANINGEN: “COPY-PASTE”-KONKURRENTER Den stora utmaningen framåt är att fortsätta tillföra nya produkter, som ingen annan erbjuder, till marknaden. Ju större Najell blir, resonerar Niklas Najafi Kristensen, desto närmare kommer större konkurrenter lägga sig och i princip göra “copy-paste” på deras produkter. “Vår förmåga att fortsätta ligga i framkant med att ta fram nya grejer är essentiell. Det finns jättemånga stora varumärken där ute som ägs av riskkapitalbolag och som bara jagar sista kronan och är mångfaldigt mycket större än vad vi är”, säger han och fortsätter: “När de lägger sig för nära våra produkter så är det svårt för konsumenten att förstå skillnaden, det är väl det största orosmolnet enligt mig.”