LH Cosmetics grundades 2016 av influencern Linda Hallberg. 2022 gjorde bolaget sitt “bästa år någonsin”. Även nästkommande år bjöd på en stark ökning av omsättningen och ett litet vinstlyft. När 2023 avslutats flaggade den dåvarande vd:n Linda Hellqvist samtidigt för att bolagets återförsäljare hade det kämpigare än tidigare under starten av 2024. När Breakit nu tar sig en titt på årsredovisningen för fjolåret ser det ut som att vinden för den tidigare “vinstmaskinen” har vänt. VÄNDER TILL FÖRLUST: “UTMANANDE ÅR” Omsättningen minskade under fjolåret med omkring 9 procent från drygt 39 miljoner kronor 2023 till 35,7 miljoner kronor. LH Cosmetics beskriver 2024 som ett “utmanande tillväxtår” och att det skett en inbromsning på marknaden. Fokus under året har därför, enligt bolaget, varit att anpassa kostnaderna till det nya marknadsklimatet. Samtidigt vände bolaget från en vinst på drygt 2,8 miljoner kronor 2023 till en förlust på 2,1 miljoner kronor förra året. Under sommaren 2024 rapporterade flera medier om att Kemikalieinspektionen hade polisanmält fem företag för att det funnits så kallade PFAS-ämnen i deras sminkprodukter. Ett av dem var LH Cosmetics. LH Cosmetics fick efter det acceptera en företagsbot om 25.000 kronor. Enligt Åklagarmyndigheten hade bolaget inte agerat brottsligt, men med oaktsamhet. “Vi har sett över interna rutiner för att säkerställa att något liknande inte kan hända igen”, sa Linda Hellqvist, den dåvarande vd:n, då till Breakit. VARSEL OCH VD-BYTE I mars i år tog Jenni Österlund över som vd på LH Cosmetics efter Linda Hellqvist, som varit vd sedan 2020. Hon sitter bland annat i Bangerheads, som äger runt 65 procent av LH Cosmetics, styrelse. Jenni Österlund har suttit i LH Cosmetics styrelse sedan 2023 och har tidigare varit vd för Prelle Cosmetics och chef för Spehora i Skandinavien. “LH Cosmetics är ett varumärke med stark identitet och enorm potential”, sa hon i ett pressmeddelande i samband med detta och lyfte att expansion, hållbarhet och produktutveckling skulle vara fokus framåt. Och Jenni Österlund verkar sedan ha tagit i med hårdhandskarna för att vända skutan för sminkbolaget. Bara en månad efter vd-bytet sades, enligt årsredovisningen, fyra medarbetare upp för att “skapa en mer kostnadseffektiv organisation i linje med bolagets nuvarande försäljningsnivå”. LÄS MER: Hickap lämnar ännu ett rekordår bakom sig – och unnar sig miljonutdelning LÄS MER: Ingrossos Caia går toppen i Tyskland – men tappar fart i Sverige Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!