När inflationen slog till för ett par år sedan, i kombination med en nedgång i hemleverans av mat, syntes det tydligt i budbolaget Gordons siffror. Under 2023 backade företaget för första gången. Men nu verkar vinden ha vänt för last-mile-bolaget, som specialiserar sig på transporter med temperaturkontroll – alltså leverans av varor som behöver hålla en viss temperatur, som livsmedel och mediciner. Bland kunderna finns exempelvis Coop, Willys och Hello Fresh. Under 2024 uppgick koncernens nettoomsättning till 554 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på minus 9,5 miljoner kronor. Det kan jämföras med 2023, då nettoomsättningen landade på närmare 549 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på minus 27,4 miljoner kronor. “Under förra året jobbade vi väldigt mycket med att optimera våra logistikflöden, vilket främst har lett till en förflyttning i resultatet", säger Ali Ghoce, bolagets vd och grundare, när Breakit ringer upp. Det är inte bara det som har bäddat för finare siffror. Bland annat har bolaget fått in fler nya kunder, däribland det numera börsnoterade nätapoteket Apotea. Gordon har även ett till intäktsben: en SaaS-plattform för leveranshantering som riktar sig direkt till e-handlare. Men det är logistiklösningen och de fysiska leveranserna, som majoriteten av intäkterna kommer ifrån. Medan det har gått framåt på hemmaplan har det gått knackigt på andra håll. För ett par år sedan, under 2022, beslutade sig Gordon för att ta sig an Storbritannien. Men förra året bestämde bolaget sig för att pausa satsningen och dotterbolaget Gordon Delivery UK Limited likviderades. “Vi hade behövt att ta in kapital för att få igång verksamheten i Storbritannien, för det är en väldigt stor marknad. Men efter att inflationen rusade blev finansmarknaden väldigt tuff där borta, så vi valde att trycka på paus istället”, säger Ali Ghoce. “Vi hade inte hunnit komma igång med någon verksamhet där. Så även om vi hade träffat fler potentiella kunder och var ganska redo att trycka på start så var det väldigt bra tajming att ångra sig, om man säger så. Det var billigt att stänga ner. Vi hade inga anställda.” Nu väljer man att fokusera på de redan befintliga marknaderna: Sverige, Norge, Danmark och Finland. “Vi tror att det fortfarande finns mycket tillväxt att hämta här, så vi fortsätter på den vägen”, säger Ali Ghoce. Hittills i år har det fortsatt gå framåt, berättar vd:n. “Det känns otroligt bra. På rullande 12 månader är vi just nu uppe i nästan 600 miljoner kronor i omsättning och är lönsamma på sista raden. Så tillväxten har tagit ganska bra fart hittills i år och lönsamheten hänger också med.” Finns det något som ger dig huvudbry just nu? “Inte lika mycket som tidigare. Under 2023 och 2024 har vi jobbat väldigt mycket med att försöka ställa om till lönsamhet, och nu är vi snart där. Men vi måste fortfarande jobba för att fortsätta växa på våra befintliga marknader och utveckla vårt erbjudande”, säger Ali Ghoce. “Vi är ett lite mognare bolag nu, vilket är väldigt skönt. Och det känns bra att fokusera på de marknader vi redan är på. Det blir mindre spretigt.” Hur ser du på konkurrensen? “Vi jämför oss ju mycket med last mile-bolagen men vi är ju ganska nischade på just temperaturkontroll. Den största konkurrensen är egentligen exempelvis att Ica eller Mathem väljer att köra sina leveranser med egna bilar. Så det finns ingen jättetydlig konkurrent som gör exakt samma sak som oss.” Läs mer: Mathems öde skjuts upp igen – avgörs nästa vecka Läs mer: Foodora varslar – personalen meddelades genom videosamtal Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!