Sök ikon

Backades av Martin Lorentzon – Tara Derakhshans doftbolag Sniph står fortfarande still

Artikel bild
Tara Derakhshan, grundare av Sniph. Foto: Press

Omkring 14 miljoner kronor. Så mycket omsatte parfymbolaget Sniph förra året – precis som varje år sedan 2021. Men trots att försäljningen stampar verkar grundaren Tara Derakshan vara nöjd med fjolåret.

“Vi har hållit kursen trots en utmanande marknad och tagit viktiga steg mot vår långsiktiga vision”, skriver hon till Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Vissa saker behöver man då och då fylla på. Parfym kan för många vara ett exempel. Det tror i alla fall bolaget Sniph, vars affärsmodell går ut på att konsumenten prenumererar på dofter. 

Företaget har varit igång sedan 2016, då det grundades av Lisa Kjellqvist och Tara Derakshan och backades tidigt med kapital från Spotify-medgrundaren Martin Lorentzon. 

Under 2024 ökade nettoomsättningen blygsamt och landade på nästan 14,2 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på minus 3,9 miljoner kronor. Det kan jämföras med 2023 då nettoomsättningen uppgick till 14 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på minus 1,9 miljoner kronor.

När Breakit når Tara Derakshan per mejl skriver hon att hon tycker att det gick “mycket bra” för Sniph under fjolåret. 

“Vi har hållit kursen trots en utmanande marknad och tagit viktiga steg mot vår långsiktiga vision”, skriver hon. 

Gällande tappet i rörelseresultatet skriver hon att det speglar företagets medvetna investeringar i produktutveckling och varumärkesbyggande. 

“Vi bygger något som håller över tid.”

Om vi backar ytterligare bakåt i tiden, till år 2022 och 2021, nådde nettoomsättningen 14,5 miljoner respektive 14,3 miljoner kronor. Utvecklingen har alltså nästan stått still. 

Nettoomsättningen har mer eller mindre stått och stampat sedan 2021. Hur kommer det sig?

“Vår omsättning har varit stabil i ett landskap där många bolag fallit bort – det ser vi som ett styrketecken. Under tiden har vi byggt två nya globala varumärken”, skriver hon.

Varumärkena i fråga är NEH Perfumes, som  beskrivs som produkter där parfym möter mindfulness, vilket lanserades under 2024. Innan dess lanserade bolagets storägare Martin Lorentzon det egna parfymhuset MALO inom ramen för Sniph, vilket skedde under 2022. 

Enligt det färska bokslutet genomförde Sniph en riktad nyemission under förra året. Hur mycket som investerades vill hon inte kommentera. Hon ger inte heller särskilt mycket detaljer kring vilka som klev in med pengar i verksamheten, förutom hon själv. 

“Jag valde att öka mitt ägande i bolaget, vilket signalerar mitt långsiktiga engagemang.”

Var ni tvungna att få in kapital för att driva verksamheten vidare?

“Kapitalet togs in för att accelerera utvecklingen, inte för att överleva. Vi bygger för framtiden – det kräver både mod och medel.”

När blir bolaget lönsamt?

“Enligt vår plan blir vi lönsamma under året. Vi följer budget, våra nyckeltal och vår vision.”

Vilka är de största utmaningarna just nu? 

“Vi verkar i en värld som skiftar snabbt, geopolitik, klimat och konsumentbeteende påverkar. Men vår vision står fast, och vi navigerar med både hjärta och integritet.”

Läs mer: Jonna Gustafsson krossar målet – Essnce mer än dubblar både vinst och försäljning

Läs mer: Parfym.se fortsätter växa – dissar Danmark och satsar i Norge

Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Läs mer