Det pratas som känt en hel del om vilka mänskliga arbeten som kommer att ersättas, helt eller delvis, av AI. Nu har den artificiella intelligensen smugit sig in i modellbranschen.
Breakit har tidigare rapporterat om att klädjätten H&M inlett ett samarbete med Uncut, en svensk AI-startup som utvecklar så kallade digitala tvillingar – alltså digitala kopior av riktiga modeller. Tekniken gör att helt nya bilder och filmer kan tas fram utan att man behöver en ny fotosession. De mänskliga modellerna ska äga rättigheterna till sina AI-kolner och därmed få betalt när de används.
Nu meddelar H&M att man lanserar sin första bildserie med digitala tvillingar i sitt fortsatta arbete med generativ AI. Det framgår i ett pressmeddelande.
“Vi utforskar framväxande teknologier som generativ AI för att förstärka kreativiteten och omforma hur vi visar upp mode”, skriver Jörgen Andersson, kreativ chef på klädbolaget i pressmeddelandet.
“Teknologin ger oss möjlighet att fördjupa berättandet och hitta nya sätt att knyta an till våra kunder, samtidigt som vi förblir trogna H&M:s stilmedvetna och människocentrerade identitet. Vi står fast vid vårt åtagande att stärka självuttryck och frigöra mode för de många”, skriver Jörgen Andersson.
H&M är inte ensamma i branschen om att använda sig av AI. Business of fashion har tidigare rapporterat om att varumärket Mango bytt ut sina mänskliga modeller mot AI-modeller i vissa av sina annonser.
Läs mer: Kunderna står i kö till Uncut – Sveriges hemligaste AI-bolag
Läs mer: Nystartade Fashionlabs AI-modeller ska visa kläder i fler storlekar hos Bubbleroom
Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!