Gång på gång har Redlocker under de senaste åren lämnat in bokslut som visar förbättrade siffror. Så även nu, när facit för fjolåret har trillat in.
Femtech-bolaget, som utvecklat en automat med mensskydd för att tillgängliggöra tamponger och liknande för exempelvis anställda på företag, hade under 2024 en nettoomsättning på 19,9 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 6,5 miljoner kronor. Det kan jämföras med 2023 då nettoomsättningen uppgick till 12,1 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 857 000 kronor.
“Tillväxten under 2024 låg helt i linje med vår tillväxtplan där vi under föregående år särskilt fokuserade på fortsatt etablering och tillväxt på nya marknader. Vi ökade även kapacitet såväl internt som externt med partners för att bemöta det ökade behovet, vilket har drivit på försäljningen”, skriver Liza Eriksson, som grundade bolaget med Clara Lidman under 2020, till Breakit.
Redlocker har även sett över bolagets konstadseffektivitet, berättar hon. Det har man bland annat gjort genom effektivare inköp, smartare logistik och ett tydligare fokus på skalbarhet i affärsmodell och leveranskedjan.
“Samtidigt har vi fortsatt växa vår försäljning kraftigt, särskilt på nya marknader och via långsiktiga kundavtal, vilket också har bidragit till att stärka resultatet”, skriver Liza Eriksson.
Hur har det gått för bolaget hittills i år?
“Vi gick in i 2025 med full kraft och under första halvåret har vi påvisat ihållande stark tillväxt. Årets fokus är fortsatt bygga vidare på den starka grund vi har byggt upp och samtidigt fokusera på att fortsätta bygga ett långsiktigt hållbart bolag som fortsatt ska leda det viktiga arbetet i vår bransch.”
Hur ser ni på konkurrensen från andra aktörer?
“Det är få branscher som utgörs av så pass få aktörer som vår. Med det sagt är konkurrensen bara ett tecken på att det inom den bransch vi en gång i tiden skapade, innan något liknande fanns på marknaden, finns ett behov och en efterfrågan som är påtaglig.”
“Vi arbetar med en viktig jämställdhetsfråga och vi tror på kraften i att skapa tillsammans för vi har en lång väg att gå om man ser till frågan i stort.”
Vilka är era största utmaningar just nu?
“Som många tillväxtbolag är våra största utmaningar fortsatt detta år att hinna bygga strukturer och processer i takt med att vi växer”, skriver Liza Eriksson.
“Det gäller allt från att säkerställa en fortsatt hög servicenivå till att prioritera rätt satsningar i ett landskap som förändras snabbt.”
Sedan starten har företaget tagit in 6 miljoner kronor i externa medel, som bland annat håvades in genom Svt:s entreprenörsprogram Draknästet, som duon medverkade i 2021. Samtliga drakar, Sara Wimmercranz, Lena Apler, Shervin Razani, Jonas Eriksson och Jacob De Geer, öppnade då plånböckerna.
Läs mer: Herbox vill att mensskydd ska finnas överallt – nu dubblar duon omsättningen
Läs mer: Femtech-bolagen som vill förbättra kvinnohälsa (siffrorna, grundarna, ägarna)
Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!