Parfymer tycks bara blir mer och mer populärt, inte minst inom e-handel, och de senaste åren har nya doftbolag brutit igenom bruset. Seduire och Sniph är några av dem. Men det finns även andra uppstickare, som är desto mer fokuserade på en så billig prislapp som möjligt och som når sina kunder till stor del genom sociala medier. Dupes.se är en sådan aktör. Essnce är ytterligare en.
Det sistnämnda grundades av Jonna Gustafsson i den småländska metropolen Nässjö 2021. Under de första åren försökte hon knappast att roffa åt sig av någon form av strålkastare.
“Jag har gått lite under radarn”, berättade hon för Breakit under förra året.
I samma veva sa grundaren att målet var att mer än dubbla omsättningen och nå 50 miljoner kronor året, och behålla god lönsamhet. Nu finns facit – som visar betydligt finare siffror än så.
Nettoomsättningen landade på 86,8 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 19,7 miljoner kronor. Det kan jämföras med 2023, då nettoomsättningen uppgick till 23,3 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 4,7 miljoner kronor.
Det kan ju låta som en anledning att fira – vilket ägarna gör genom att plocka ut 16,5 miljoner kronor. Bolaget, som än så länge inte tagit in någon extern hjälp för att finansiera verksamheten, ägs helt och håller av grundaren, enligt ägardatabasen Eivora.
“Vi är nöjda med hur bolaget har gått förra året. Det kan låta otroligt klyschigt att säga, men också lätt att säga när man har medvind, men det viktigaste för oss är att ha kul och må väl”, skriver Jonna Gustafsson i ett mejl till Breakit.
“Ett jobb är bara ett jobb men kan man göra det till något så mycket mer och roligt för oss som jobbar här så är det de viktigaste för mig.”
När Breakit frågar vad som har bidragit till den starka försäljningen svarar hon att bolaget är “duktiga på att skapa mycket och relevant content” för deras plattformar, samt att produkten är “grym.”
“Det visar sig att då vi har en så hög andel återkommande kunder.”
Entreprenören har tidigare konstaterat vikten av sociala medier för att nå ut till stora delar av målgruppen.
“Alltså Tiktok har ju varit allt för oss”, sa hon till Breakit förra året.
Idag har bolaget mer än 95.000 följare på plattformen, och det mest sedda inlägget har så mycket som 6,4 miljoner visningar. På Instagram har varumärket drygt 43.000 följare.
Hur viktigt är sociala medier för bolaget i dagsläget?
“Det är klart att sociala medier är viktigt för vår verksamhet. På lång sikt är det som syre för oss”, skriver hon nu till Breakit.
Hur ser du på konkurrensen?
“Jag tycker det är tråkigt när jag ser nya varumärken sno våra produktbilder eller kopiera och ha exakt samma flaska som vi, och att det leder till att vi har kunder som hör av sig och tror att de handlat från oss.”
“Utöver det så kikar jag inte så mycket på konkurrenter. Jag har ett fokus och det är att bygga Essnce så som vårt community vill ha det och då har jag inte tid att göra konkurrensanalyser.”
Hur har det gått för bolaget hittills i år?
“Över förväntan och vi fortsätter ha fin tillväxt. Jag vill dock belysa att det inte är ett måste för oss som bolag att växa, utan för oss handlar det mer om andra värden. Såklart måste vi gå runt men jag vill återigen falla tillbaka på att det viktigaste för oss är att det är lustfyllt.”
Läs mer: Parfym.se fortsätter växa – dissar Danmark och satsar i Norge
Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!