Therése Lindgren är med nästan en miljon följare på Instagram och 360.000 på Tiktok, en av Sveriges mäktigaste profiler på sociala medier. Genom åren har influencern däremot använt plattformarna till mer än reklamsamarbeten. Så sent som i juni förra intervjuade hon svenska partiledare inför EU-valet, och ville uppmuntra fler att rösta.
“På samma sätt som vi influencers säljer in en livsstil så tycker jag att det också är viktigt att vi förmedlar ett samhällsansvar och försöker aktivera våra följare att inte bara bry sig om utseende, utan också om viktiga kärnvärden”, sa Therése Lindgren då till Breakit.
Då berättade hon även att hennes bolag, sedan starten av sin influencerkarriär 2013, har genererat tillgångar på runt 100 miljoner kronor, där den största delen av omsättningen har kommit från reklamsamarbeten med företag. Profilen har även drivit varumärket Indy Beauty som satsat på vegansk skönhetsvård, men klev åt sidan och sålde sin del av bolaget under 2022. Året efter, alltså 2023, la hon ned sin kanal på Youtube för att istället satsa på en egen stiftelse, Svenska Djurfonden.
Nu syns hennes förändrade inriktning även i det egna bolagets siffror, kan Breakit berätta.
Under fjolåret uppgick nettoomsättningen till 4 miljoner kronor, mer än en halvering från året innan, då nettoomsättningen landade på nästan 12 miljoner kronor. Även rörelseresultatet faller kraftigt och uppgick under 2024 till 1,7 miljoner kronor, att jämföra med 9,5 miljoner kronor under 2023.
Att omsättningen har minskat jämfört med året innan beror på “en förändrad inriktning i verksamheten och ett minskat antal reklamsamarbeten”, enligt bokslutet.
Det verkar däremot inte gå någon nöd på influencern, som tar ut en miljon kronor i utdelning.
Läs mer: Så går det för fitness-profilen Hanna Öberg – skotar e-handeln (och satsar på egna träningsappen)
Läs mer: Backing Minds-grundaren Sara Wimmercranz extraknäcker som influencer
Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!