Att svenskt godis hajpats upp genom sociala medier, inte minst Tiktok, har plockats upp av såväl svenska som internationella medier. Häromveckan berättade Breakit om Emil Ernstsson, grundare av e-handeln So Sweet, som under det första verksamhetsåret sålt godis för 20 miljoner kronor i USA och redan går med vinst. I höstas vittnade entreprenören Nemrud Kurt om att bolaget Goodis fick en rivstart när det lanserades i november. Nu berättar flera, desto större spelare, om godishajpen – och att efterfrågan skjuter i höjden. “Svaret är ett klart och rungande ‘ja’”, säger Eivind Granås, vd på godistillverkaren Godisfabriken Aroma, när Breakit frågar om efterfrågan har ökat den senaste tiden. “Det är som ett stort svart hål som man kan sälja hur mycket godis som helst till.” Ökningen har kommit successivt, menar han, men tog under sommaren förra året fart ordentligt. “Då började det komma väldigt mycket mer samtal från USA, och från svenska grossister som exporterar mer och mer till Amerika, och som köper mer från oss av den anledningen”, säger Eivind Granås. “Det är helt klart gelégodis som har den största efterfrågan. Geléhallon, hallon- och lakritsbåtar samt klassiker som gröna grodor och godisråttor är storsäljare." MÅSTE PRIORITERA Men det är inte bara utländska aktörer som vill åt sötsakerna bolaget tillverkar i totalt tre fabriker i Sverige. Vd:n konstaterar att efterfrågan på lösviktsgodis även ökar inom vårt avlånga land, vilket i sin tur begränsar hur mycket producenten kan skicka utomlands. “Vi måste prioritera våra svenska kunder. Ica kommer alltid att finnas kvar, medan vi inte vet hur länge trenden kring svenskt godis i USA och andra länder kommer att hålla i sig.” “Vi skulle kunna skicka och sälja mer till USA, säkert tusen ton till per år, om vi hade kapaciteten. Vi har inte så många direkt köpande kunder i USA, och det är för att vi måste tacka nej till de flesta som ringer, för att förse svenska kunder först.” Det finns dock några entreprenörer på andra sidan Atlanten som Aroma säljer direkt till, berättar han. Bolaget Swedish Candy Group Inc., med varumärket Sockerbit, grundat av svenske Stefan Ernberg, är ett av dem. Enligt Eivind Granås har bolaget fler butiker, däribland i New York och Los Angeles. Hur länge tror du att Swedish Candy-trenden kommer att hålla i sig? “Det finns inga tecken på att det skulle försvagas. Tvärtom. Fler länder än USA visar intresse nu, Sydkorea exempelvis. Så det kanske blir nästa stora marknad”, säger han och berättar att bolaget inte har påverkats av upptrappade handelstullar. Under 2023 omsatte bolaget 437 miljoner kronor med ett resultat på 20 miljoner kronor. Enligt vd:n kommer omsättningen för fjolåret ligga i linje med året innan medan resultatet förbättras. Trots att lösgodis blivit allt mer populärt med hjälp av Tiktok är plattformen inget som Aroma använder sig av. Däremot finns bolaget på Instagram, där man några gånger per år gör samarbeten med influencers som exempelvis Filip Poon. “Traditionellt har vi varit, och är fortfarande, stora inom lösvikt. I och med att det är produkter, och inte vårt varumärke i sig, så det är svårt för oss att marknadsföra själva godiset. Däremot syns vårt varumärke i våra kunders marknadsföring." “Vi hade klarat oss fint även utan Instagram. Våra produkter är så välkända och i slutändan så vet konsumenterna vilket godis de vill ha.” EXPORT TILL ANDRA MARKNADER En annan tillverkare som vittnar om ökningen är Grahns Konfektyr. “Vi säljer godis som aldrig förr, men inte enbart för export. Uppköp och sammanslagningar i den tillverkade leden i Sverige har gjort att det finns färre konfektyrtillverkare att välja bland”, skriver vd:n Jesper Lööw till Breakit. Godistillverkaren, som har sin fabrik i Skövde och som ägs av Humble Group, omsatte 199 miljoner kronor med ett resultat på 4,5 miljoner kronor under 2023. Under 2024, växte försäljningen och landade på 260 miljoner kronor – och i år förväntar sig vd:n en ökning till över 300 miljoner kronor. Vad resultatet väntas landa på vill han inte kommentera. “Efterfrågan har ökat framförallt från USA, men också från övriga världen, då trenden sprider sig”, skriver Jesper Lööw. “Främst säljer vi till svenska grossister, som vi vet att de i sin tur säljer till flera nya kunder och exporterar allt mer till andra marknader.” Påverkas ni av handelstullarna? “Det beror på nivåerna på tullarna, men vi har fortfarande begränsad exponering mot den amerikanska marknaden.” E-HANDLARE TAR KONTAKT Som tillverkarna vittnar om har även trycket hos grossisterna tilltagit. En av dem är Växjö-baserade ERT Godis, som under 2024 omsatte närmare 900 miljoner kronor med ett resultat på 36 miljoner kronor. “Vi ser tydligt att intresset för svenskt godis har ökat kraftigt internationellt”, skriver Linus Ernstsson, varumärkesansvarig på ERT Godis. “Just det senaste året har utvecklingen tagit fart tack vare sociala medier. På plattformar som Tiktok och Instagram har det skapats en global hajp kring svenskt godis, särskilt vårt klassiska svenska lösgodissortiment”, skriver han och berättar att grossisten dagligen får nya förfrågningar från företag som vill börja samarbeta med ERT Godis. När trenden tog fart var det främst skumgodis som var populärt, berättar han. “Nu ser vi en betydande bredare efterfrågan som omfattar surt gelégodis, sött gelégodis och skumgodis i alla dess former och smaker.” Bolaget drivs och ägs till stor del av ovannämnda So Sweet-grundarens Emil Ernstssons släktingar. Linus Ernstsson, är exempelvis son till Nichlas Ernstsson, vd på grossisten, och kusin till Emil Ernstsson. Bolaget är en renodlad grossist som både säljer till stora internationella butikskedjor, mindre kiosker och specialbutiker. “Vi har definitivt sett ett ökat intresse från kunder som köper godis av oss för att sälja det vidare utomlands. Ett tydligt exempel är den växande mängden e-handelsbutiker som fokuserar på svenskt godis, inte minst i USA”, skriver Linus Ernstsson. “Där är marknaden betydligt större än i Sverige sett till befolkning, vilket skapar utrymme för fler aktörer att etablera sig. Trots den växande hajpen kring svenskt godis upplever vi fortfarande att marknaden utomlands är relativt omättad, vilket öppnar stora möjligheter för fortsatt tillväxt.” ANVÄNDER VÄNTELISTOR Men den ökade efterfrågan kommer inte utan utmaningar. “I praktiken kan det ibland innebära att man behöver arbeta med väntelistor eller vara extra tydlig i kommunikationen kring leveransförutsättningar. För oss handlar det alltid om att vara transparenta och hålla en nära dialog med våra kunder.” Hur stor del av företagen som hör av sig till er är baserade i USA? "Det är svårt att ge en exakt fördelning eftersom inte alla förfrågningar leder till affär, men vi kan konstatera att en stor del kommer från USA. Samtidigt är intresset verkligen globalt just nu. Vi får regelbundet förfrågningar från stora delar av Europa och övriga världen ", berättar Linus Ernstsson. “Svenskt godis har blivit ett världsfenomen och vi ser det bara som början på resan.” Han sticker inte under stol med att bolaget har märkt av en viss oro på marknaden kopplat till osäkerheten kring handelstullarna. “Som alltid i sådana lägen reagerar olika aktörer på olika sätt. Vissa blir mer försiktiga, medan andra ser det som en del av verkligheten och anpassar sig.” Förväntar ni er att omsättningen ökar i år? “Vi har länge haft som mål att under 2025 nå en omsättning på över en miljard kronor och ta plats på listan bland Sveriges miljardbolag. Som det ser ut just nu är vi på god väg att nå målet.” LÄS MER: Sara Serray sålde sitt bolag Wellibites till börsjätten Humble – nu i bitter konflikt LÄS MER: Pändy rusar mot 100 miljoner – nästa stopp: 150 Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!