Allting började med en parkeringsbot. Den dåvarande studenten Matilda Öhman hade inte någon parkeringsskiva, som krävdes på parkeringsplatsen. Efter att frustrationen runnit av hade hon svårt att få tag i papperssnurran som ska läggas i framrutan på bilen. Irritationen växte. “Det här måste digitaliseras, tänkte jag då”, berättar hon för Breakit. Året var 2021. Nu har hennes startup, Parking Time Sweden, sakta börjat rulla. Sedan 2023 har flera kommuner testat appen, som erbjuder en digital p-skiva. Under fjolåret uppgick nettoomsättningen till 16.000 kronor och bolaget vände till svarta siffror. Såväl rörelseresultatet som resultatet på sista raden landade då på 22.000 kronor. Men grundaren har större planer. SÅ FUNGERAR DET Appen har nu utvecklats till en helhetslösning för parkering, och kommer inom kort även att erbjuda betalning av parkeringsavgifter, i tillägg till den digitala p-skivan. Med de nya funktionerna i appen kommer affärsmodellen att bli betydligt mer skalbar, konstaterar Matilda Öhman. “Som det ser ut nu tar vi en fast licensavgift av kommunerna, som betalar lika mycket oavsett hur många som använder p-skivan i appen.” Intäktsmodellen för avgiftsparkering, som bolaget kommer att använda sig när de nya funktionerna lanseras, varierar beroende på vad kommunerna har angett för ersättningsmodell till leverantörerna, konstaterar hon. “Ibland kan det vara att vi får en bestämd procent av parkeringsbeloppet. I andra fall ger kommunen inte någon ersättning alls till leverantörerna, och då är det upp till leverantörerna att själva bestämma vilken procentsats vi lägger på.” “Primärt följer vi kommunens egna ersättningsmodeller som varierar från kommun till kommun.” PÅ JAKT EFTER KAPITAL Hittills har hon tagit in omkring en halv miljon kronor för att utveckla appen. Utöver det har bootstrapping varit ledordet. Men nu planerar hon att ta in mer pengar under hösten i en pre-seed-runda. “Vi har redan traction och metoder som fungerar. Investeringen vi vill ta in i höst ska inte användas för att bevisa konceptet, utan för att skala upp.” “Vi vill inte försöka ta in för mycket, men samtidigt ska man inte vara dumsnål och det tar ju tid och pengar att få in en investering, så vi vill se till att vi klarar oss till nästa milstolpe.” När hon säger “vi” syftar hon på sig själv tillsammans med bolagets teknikchef, Johan Bengtsson, som grundaren kom i kontakt med för ungefär ett år sedan. Kort därefter anslöt han till startupen. “Han har tidigare erfarenheter från en av de största parkeringsapparna i landet, och väldigt mycket insikter om marknaden och förståelse för vad som kan göras bättre”, säger Matilda Öhman, utan att nämna vilket bolag han jobbade på tidigare. Idag äger grundaren hälften av bolaget och Johan Bengtsson 20 procent. Resterande ägs av vad Matilda Öhman benämner som “family and friends”. IRRITATION MOT BRANSCHEN Just parkeringsappar kan tyckas vara något som många älskar att hata. Inte minst sedan Stockholm skrotade kommunens egna parkeringsapp Betala P, i september 2024, och en rad privata aktörer fick ta över. När Stockholms stad lät appar som Easypark, Epark, Mobill och Parkster ta över ställdes dock ett krav: det måste finnas gratisalternativ. Men så sent som under mars i år rapporterades det om att två av dem, Mobill och Easypark, fått kritik för att ha rundat kravet – och den sistnämnda håvar in miljoner på extra avgifter. Kritiserade eller inte, det finns hur som helst redan många parkeringsappar som slåss om marknaden. Hur ska ni utmana de redan etablerade konkurrenterna? “Det har skapats en stor irritation mot parkeringsappar generellt, som har lett till att förtroendet gentemot leverantörerna överlag har minskat och det påverkar aktörer i branschen. Även om det bara är några av dem som haft vad som uppfattats som dolda avgifter”, säger Matilda Öhman. “Där ser vi att det finns en väldigt fin möjlighet för oss att ta oss in just genom att vara ett nytt varumärke och från början profilera oss som en schysst leverantör. Appen ska vara superenkel att använda i kombination med att vi är tydliga med våra priser. Inga dolda överraskningar och inget krångel.” Vad är prognosen för försäljning i år? “Vi planerar för en väldigt fin ökning. Sedan sex månader tillbaka har vi ökat från tre till sju kundavtal och vi har fler som är på väg in. Så det händer jättemycket. Så omsättningen kommer att öka och på resultatraden kommer vi att fortsätta ha svarta siffror”, säger hon och konstaterar att det här nu i höst som “den riktiga försäljningen” drar igång. Läs mer: Easypark drar in miljoner på extra avgifter – trots krav på gratisalternativ Läs mer: Betala P skrotades – nu jublar Parkster: “Vuxit mycket kraftigt” Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!