Sök ikon

Så går det för fitness-profilen Hanna Öberg – skotar e-handeln (och satsar på egna träningsappen)

Artikel bild
Hanna Öberg, som idag har 2,2 miljoner följare på Instagram. Foto: Faksimil Hanna Öbergs Instagram-konto/Montage.

Hanna Öberg har slagit igenom stort på sociala medier och har idag hela 2,2 miljoner följare på Instagram.

Nu kan Breakit berätta att både omsättningen och resultatet i det egna bolaget minskar – och att e-handeln skrotas helt. Istället fokuserar profilen på den egna träningsappen.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Longevity, rörelsen som går ut på att optimera sitt liv och lyckas leva länge genom att träna, äta och leva rätt, tycks vara hetare än någonsin. Bara häromveckan gick Super Human av stapeln på Grand hotel i Stockholm – ett elitevent signerat profilerna Ash Pournouri och Bryan Johnson.

Men träning och hälsa har ju varit populärt och uppskattat av många redan innan det fångade techelitens uppmärksamhet. Ett av namnen som slagit igenom bruset och blivit en fitnessprofil genom sociala medier är Hanna Öberg. Idag har hon 2,2 miljoner följare på Instagram. 

Hon ägnar sig dock inte endast åt sociala medier, där hon lägger ut tips på övningar och annat träningsrelaterat. Hon har även det egna bolaget Oberg Fitness, som nu lägger korten på bordet för fjolåret. 

Enligt det färska bokslutet uppgick nettoomsättningen till 20,7 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 3,4 miljoner kronor. Det kan jämföras med 2023 – som var ett rekordår för profilen. Då landade nettoomsättningen på 23 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 7 miljoner kronor. 

“Som för många andra bolag så har vi också känt av lågkonjunkturen, i kombination med ett delat fokus mellan två verksamheter. Det är aldrig roligt att se nedåtgående siffror, men vi har en tydlig plan på hur vi ska vända trenden, och ser framåt”, skriver bolagets vd Alexander Nordström i ett mejl till Breakit. 

2024 innebar mer än så för bolaget. Verksamheten i det brittiska dotterbolaget Ownufit läggs ner och en nedskrivning på 1,5 miljoner kronor har gjorts gällande fordringar i dotterbolaget. Ownufit lanserades 2022 och sålde träningskläder via egen e-handel.

“Trots flera lyckade lanseringar och starkt kundengagemang globalt tog vi det strategiska beslutet att avveckla verksamheten. Detta på grund av utebliven lönsamhet och krav på fortsatta investeringar.”

Nu väljer man istället att fokusera på endast ett spår: tränignsappen Ownu.

“Vi har varit lönsamma sedan start och ser stor potential för tillväxt i Sverige och Europa”, skriver Alexander Nordström.

Läs mer: Raset för Denice Mobergs bolag fortsätter – men träningsinfluencern unnar sig ändå utdelning

Läs mer: Longevity-profilen Bryan Johnson om mänsklighetens stora skifte, kroppen och kritiken: “Jag älskar mina hatare”

Läs mer