Saffran kanske är något som, åtminstone i Sverige, ofta förknippas med julen och lussebullar. Men enligt Nastaran Baleng-Soultani är efterfrågan på kryddan massiv – och pågår året om. Sedan början av året är hon vd på BlueRedGold som, enligt hennes egen utsago, utvecklar världens första skalbara inomhusodling av saffran, med hjälp av AI och avancerad robotik. Nu fyller bolaget på kassan med drygt 30 miljoner kronor i en investeringsrunda ledd av PINC, en riskkapitalgren inom livsmedelsjätten Paulig, som bland annat äger varumärken som Santa Maria (som introducerade tacos till svenskarna) och Risenta. Även The Food Tech Lab och Polar Ventures, Polarbröds investeringsbolag, är med i rundan. “Nu är vi i en fas där vi behöver skala upp, och för det behöver vi kapital”, säger Nastaran Baleng-Soultani. I Breakits kretsar är hon sedan tidigare känd som ängelinvesterare och grundare av investeringsbolaget RadCap, som riktar in sig på att backa tidiga startupbolag, vars grundarteam minst ska bestå av hälften kvinnor. “Det finns en gigantisk efterfrågan och vi vill börja leverera”, säger hon och berättar att saffran efterfrågas från flera håll. Dels från livsmedel- och kosmetikaaktörer, dels från vad hon kallar för “det medicinska segmentet”, det vill säga aktörer inom kosttillskott. Hur länge pågick processen att försöka säkra kapitalet innan det blev klart? “Det har tagit ganska lång tid. Bolaget har försökt att ta in en investering länge och det har varit tufft, för det är en svår marknad, inte minst för bolag som riktar in sig på livsmedel och jordbruk.” "Men från januari, med många pusselbitar på plats, gick det genast snabbare”, säger Nastaran Baleng-Soultani. Pengarna ska som sagt användas till att skala upp verksamheten, vilket innebär att bolag bland annat ska anställa personal och investera i en större anläggning. Kommer ni att behöva ta in mer pengar? “The billion dollar question. Vår ambition är att de här pengarna ska räcka för att nå break-even. Men vi får ju se. Man vet aldrig. Det kan vara så att vi kanske behöver göra ett litet tillskott om några år.” “Men det är inget vi planerar för idag utan vi vet mer om kanske ett par år.” Har ni några kunder redan nu? Nej, men vi har väldigt många potentiella kunder som knackar på dörren och frågar när vi ska börja sälja och när vi kan leverera. Hittills har vi producerat småskaligt, så det är inga volymer för aktörerna som är intresserade.” “Så jag tror att när vi väl har saffran så kommer det inte vara några som helst problem att sälja”, säger hon och berättar att förhoppningen är att få igång försäljningen i slutet av året. När blir ni lönsamma? “Slutet på 2027 är planen nu.” Vilka är era främsta utmaningar just nu? “Det är skalningsprocessen. Det är alltid det som är utmanande och det är extra mycket när man hanterar råvara. Så det skulle jag vilja säga är vår utmaning just nu.” “Men det som är på den positiva sidan är ju att vi redan har skickat ganska mycket samples till kunder inom till exempel kosttillskott, och de säger att det är den renaste saffran de någonsin sett. Vi använder nämligen inga bekämpningsmedel i vår produktion. Vi kan leverera året runt till skillnad från vanlig saffransproduktion som bara skördar en gång per år.” BlueRedGold grundades 2021 av bland annat Mikael Öhman, som är den grundare som fortfarande är kvar i bolaget idag. Under 2023 landade företagets nettoomsättning på 52 000 kronor med ett minusresultat på 2 miljoner kronor. Efter kapitalanskaffningen består ägargruppen, förutom av redan nämna investerare, av vad Nastaran Baleng-Soultani kallar för “engagerade änglar som själva byggt framgångsrika bolag inom mat och dryck”, däribland Björn Öste, Jan Enhager och Björn Svensson. Läs mer: Storförluster, nedstängning och fartblindhet – nu talar Sorosh Tavakoli ut om stålbadet Läs mer: Hon rattar Polarbröds investeringsbolag Polar Ventures – har 150 miljoner att spendera