Stronger grundades för drygt tio år sedan (2014) av Henrik Grundén, Juri Gendelman och Joel Almqvist. För fyra år sedan (2021) sålde grundarna halva bolaget till riskkapitalbolaget Polaris. Värderingen blev cirka 1,5 miljarder kronor, enligt Breakits källor.
Fokus har sedan start legat på att sälja träningskläder till kvinnor på nätet och under de första åren gick försäljningen stadigt uppåt. Men 2022 tog det stopp. Bolaget började då att krympa och vände till en förlust på över 20 miljoner kronor. Även 2023 blev ett motigt år. Omsättningen fortsatte sjunka till 296 miljoner kronor (332 miljoner året före), men rörelseförlusten minskade åtminstone till 17 miljoner.
Men Strongers senaste bokslut visar på en vändning.
I fjol omsatte bolaget 297 miljoner kronor, en liten uppgång från 2023. Dessutom vände det till en rörelsevinst på drygt 3 miljoner kronor.
I bokslutet skriver Stronger att bolaget genomfört omfattande förändringar i organisationen för att förbättra läget.
“Ett stort fokus har lagts under året på operationell optimering och kostnadseffektivisering, vilket har gett tydliga resultat”, står det bland annat där.
Under våren 2025 meddelade bolaget att det kommer att öppna en fysisk flaggskeppsbutik på Biblioteksgatan i Stockholm.
“Det här är mer än en butik – det är början på något större. Vår första Flagship store suddar ut gränsen mellan digitalt och fysiskt och skapar en upplevelse som kommer engagera på ett helt nytt sätt,” sa Martin Hansson, vd på Stronger, i ett pressmeddelande i samband med detta.
Vill du ha full koll på de senaste trenderna inom e-handel – och samtidigt nätverka med branschens vassaste aktörer? Då får du inte missa Breakit E-com Day den 24 september i Stockholm. Säkra din plats här!
Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!
LÄS MER: Efter kritiken, flytten till New York och comebacken – så går det för Gudrun Sjödén