Breakit började granska bluffartiklar på sociala medier, där bedragare använt svenska kändisar som ofrivilliga dragplåster, redan 2018.
Det har resulterat i en rad artiklar som du kan läsa bland annat här och här.
Men kändisbedrägerierna fortsätter spridas på sociala medier och är fortfarande ett problem. Senast nu under våren har SVT jagat bedragarna i Uppdrag Granskning.
På senare tid har bland andra finansprofilerna Christer Gardells och Claes Hembergs namn använts i bluffannonser på Facebook och Instagram där bedragare försöker lura människor på pengar genom fejkade investeringstips.
Claes Hemberg berättar för Dagens Industri att han (och hans följare) anmält bluffannonserna flera gånger, men de ligger kvar på Metas plattformar.
”Folk kom fram till mig på stan och sa att det var roligt att jag hade startat en rådgivningstjänst. Vissa genomskådar det och förstår att det är bedrägeri men andra blir ju tyvärr lurade”, säger han till tidningen.
Christer Gardell har tidigare pratat med EFN om bluffannonserna där hans namn använts. Även han har arbetat för att stoppa annonserna. Enligt honom beror saktfärdigheten hos Meta på att bolaget inte tar problemet på allvar.
”Meta tjänar pengar på annonserna, vilket sannolikt minskar deras incitament att agera”, säger han i en skriftlig kommentar till Di.
Meta uppger för tidningen att bolaget kontinuerligt bekämpar bedrägerier och att det strider mot deras regler att utge sig för att vara en offentlig person på deras plattformar.
LÄS MER: De kapade Filip Hammars namn på Facebook – vi lät bluffarna lura oss i jakten på bedragarna
LÄS MER: Efter kändisbedrägerierna – Facebook lovar att jaga skurkarna på egen hand