Sök ikon

Doktor.se kliver in i Norge och Finland – köper Maja.no och lanserar ny digital vårdtjänst

Artikel bild
Matilda Lundblad, Kollarna. Foto: Press

Doktor.se kliver in i Norge med ett förvärv och tar samtidigt plats i Finland med en ny digital vårdtjänst – ett dubbelgrepp som ska stärka bolaget i Norden.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Förra sommaren köpte Doktor.se konkurrenten Doktor24 och nu ska de ge sig ut i världen. Nu meddelar bolaget nämligen att de expanderar till våra grannländer Norge och Finland. De köper Norges ledande digitala vårdgivare Maja.no och lanserar samtidigt en ny tjänst i Finland.

 ”Maja.no har byggt upp ett starkt team och en kultur som ligger linje med Doktor.se:s entreprenöriella och datadrivna syn på hälso- och sjukvård. Med vår erfarenhet att förvärva, vidareutveckla och skala digitala vårdtjänster ser vi en tydlig strategisk potential i att integrera Maja.no hos oss. Tillsammans kan vi inte bara förbättra vården för patienter i Norge, utan även skapa ett ännu starkare nordiskt ekosystem för vård i digital miljö,” säger Matilda Lundblad, vd för digitalvården i Doktor.se och vd för Doktor24.

I Finland köper de inte ett företag utan lanseras istället tjänsten virtsaapu.fi. Det betyder ungefär urinkollen och ska till en början fokusera på urinvägsinfektioner. Namnet kan klinga bekant för den som känner till Matilda Lundblad. Hon har nämligen tidigare grundat och drivit Kollarna.se med stor framgång. 

Hon sålde sitt bolag till Doktor.se men blev kvar som digital chef. Mer om hennes exitresa kan du läsa här. 

I mars sa Doktor.se:s vd Martin Lindblad att bolaget omsatte 2 miljarder på rullande tolvmånadersbasis och gjorde drygt 200 miljoner i vinst på ebita-nivå.

LÄS MER: Från blöjkaos till super-exit – Matilda Lundblad byggde en digital succé: “Galna år”

Läs mer