Att göra om sitt manuella lager till ett med robotar kan verka lockande för många bolag. Det är trots allt mindre prat om kafferaster och dagsvila bland robotar än mänskliga anställda. Dessutom kan robotar jobba dygnet runt och klagar sällan. Men ibland visar det sig att ekvationen inte är så enkel. När Adlibris automatiserade sin anläggning i Morgongåva tidigare i år verkar något ha gått fel. Totalt fick 130 anställda sluta när robotar istället tog över arbetet med att plocka och sortera beställningar. Trots de effektiva robotarna, har Adlibris bibliotekskunder, som naturligtvis beställer mycket böcker, klagat på kraftigt försenade leveranser och att de dessutom har haft svårt att få återkoppling från bolaget. “Det började i början på året. Plötsligt fick vi inga paket längre. Det är egentligen först den senaste veckan som det verkar ha lossnat. Nyligen fick vi böcker som beställdes i mars”, säger Halina Hohental, bibliotekarie på Uppsala universitetsbibliotek, till Upsala Nya Tidning. Även skolor som har behövt böcker till sin undervisning har fått vänta länge på sina paket. I ett mejl till tidningen skriver Adlibris pressansvarige Kristiina Ajpe att förseningarna beror på en bugg i robotsystemet. "Problemen ledde till att en kö byggdes upp under några veckor och vi jobbar nu dag och kväll för att komma ifatt", skriver hon och säger att kön ska vara avbetad till midsommar. LÄS MER: Adlibris vd slutar – och massa andra på nytt jobb